Tipovi logotipa i kako odabrati najprikladniji za vašu tvrtku
Postoje različiti oblici i vrste logotipa. Iskusni dizajneri predložit će logotip koji najbolje odgovara klijentovoj tvrtki ili udruzi, no neki se dizajneri logotipa specijaliziraju samo za određeni tip. To može značiti da morate suziti izbor u trenutku angažiranja dizajnera, ovisno o tome kakav tip logotipa želite.
U ovom članku predstavljam pet najčešćih tipova logotipa te kako odlučiti koji najbolje odgovara vašoj organizaciji ili projektu.
1. Tipografski logotipi
Najjednostavnija vrsta logotipa temelji se na postojećim fontovima. Fontovi različitih stilova komuniciraju osobnost i glas teksta koji oblikuju, tako da je glavni posao dizajnera odabrati onaj font čiji oblici slova odgovaraju temeljnim vrijednostima i estetskim kvalitetama branda. Na slici niže prikazani su primjeri estetskih kvaliteta koje komuniciraju različiti fontovi:
Iskusni dizajneri rijetko kada koriste font bez ikakvih preinaka. Pojedini se oblici slova mogu doraditi ili preoblikovati kako bi se dobio zanimljiviji izgled ili skladnija kompozicija.

Tipografski logotip može se položiti uzdužno, s riječima napisanim u jednom retku slijeva nadesno, ili u više redaka ako je naziv mnogo dulji. Slova se također mogu poredati u krug, u kvadratnu mrežu, ili se međusobno preklapati. Ako to odgovara brandu, slova se mogu i pomalo “razbacati”, što je osobito slučaj sa zabavnim i razigranim brandovima namijenjenim djeci.
Iako se suptilni detalji mogu dodati u tipografski logotip kako bi se dodalo na simbolici ili jedinstvenosti, grafički detalji nisu najbitniji element ove vrste logotipa.

Kada odabrati tipografski logotip
Iako je većina tipografskih logotipa jednostavna, ako se pažljivo odabere font koji ne koristi mnogo drugih tvrtki, mogu se dobiti vrlo otmjena i originalna dizajnerska rješenja.
Tipografski logotip može odgovarati vašem projektu ako:
- Želite da logotip bude što jednostavniji.
- Tek iskušavate svoje proizvode ili usluge i još nije vrijeme za temeljiti dizajn logotipa i vizualnog identiteta.
- Naziv tvrtke ili temeljne vrijednosti teško je komunicirati putem vizualnih simbola.
- Ne očekujete da ćete logotip upotrebljavati kao ikonu na društvenim mrežama ili ga tiskati na promotivnim proizvodima.
Ja sam možda pristrana prema drugim tipovima logotipa, ali tipografski logotipi nisu lošiji od ostalih. Možda su jednostavniji, no u redu je ako se to uklapa se u vaš brand.
2. Simbolički logotipi
Kada laici spomenu “logo”, najčešće misle na prepoznatljivi slikovni simbol koji predstavlja njihove omiljene brandove kao što su Nike, Lacoste, Mercedes, Ferrari, Apple, itd.
Slikovni simboli snažno utječu na ljudsku psihu. Više eksperimenata je pokazalo da se ljudi lakše prisjećaju slike nego napisane riječi. (Izvor) Prvi pisani jezici čovječanstva temeljili su se na slikama, a slova su evoluirala iz crteža tijekom tisućljeća. Svatko je od nas crtao mnogo ranije nego što smo naučili pisati.
Crtež se može koristiti u komunikaciji složene, specifične poruke koja se može prenijeti i razumjeti u manje vremena nego što je potrebno za čitanje teksta. Simboli prevladavaju jezične barijere i mogu se koristiti za komunikaciju ideje na međunarodnoj razini.

“Naše istraživanje otkrilo je da su vizualni simboli koji se koriste kao logotipi obično učinkovitiji od naziva brandova u stvaranju osjećaja emocionalne povezanosti s kupcima.”
Neki se vizualni simboli oslanjaju na zajedničke kulturne konotacije, kao što je slučaj kod prometnih znakova i korisničkih sučelja uređaja i računalnih aplikacija. U slučaju logotipa, zadatak je dizajnera stvoriti značenje koje je jedinstveno za klijenta.
Simbolički logotipi mogu se temeljiti na geometrijskim oblicima, apstraktnim motivima ili figurativnim motivima kao što su životinje, prirodne pojave, dijelovi ljudskog tijela, predmeti itd.

Simboli se kombiniraju s tipografskim nazivom kako bi se oblikovao cjeloviti logotip. Simboli se mogu koristiti i samostalno kada nema mjesta za cijeli naziv, na primjer na ikonama aplikacija i slikama profila društvenih mreža.
Kada odabrati simbolički logotip
Simboli imaju veliku uporabljivost i pozitivan efekt na pamtljivost logotipa. Simbolički logotip bi bio dobar odabir za vaš projekt u sljedećim slučajevima:
- Važno je da vaš logotip bude pamtljiv i prepoznatljiv kupcima, čak i ako zaborave naziv tvrtke ili proizvoda. (Na primjer: “Organski sapun sa logom pčele”)
- Naziv vaše tvrtke/udruge ili njene temeljne vrijednosti lako se mogu predstaviti jednostavnim crtežom.
- Planirate tiskati poslovne poklone ili će logotip biti istaknut na proizvodima koje prodajete. (Simboli izgledaju privlačnije od riječi.)
- Potrebna vam je ikona za mobilnu aplikaciju ili kanale društvenih mreža.
3. Monogrami
Monogram se može sastojati od posebno oblikovanog početnog slova naziva tvrtke, od inicijala naziva tvrtke, ili čak od svih slova ako je njen naziv kratak. Monogram može biti vrlo atraktivan detalj na tiskanim materijalima ili promotivnim proizvodima, a izgleda privlačno i kao ikona.

Najjednostavniji monogram je početno slovo naziva položeno na krug, kvadrat, ili neki drugi lik, no može biti izveden i mnogo detaljnije i kompleksnije, pogotovo ako kombinira više slova.

Monogrami mogu izgledati vrlo suvremeno i česti su u tehnološkoj branši. No isprepletena serifna ili pisana slova koristila su se i početkom prošlog stoljeća kao logotipi tvrtki (npr. General Electric), ali i kao osobni pečat imućnih pojedinaca. Zbog te povijesti, monogrami mogu odavati dojam tradicije i luksuza.

Kada odabrati monogram
- Naziv vaše tvrtke/udruge ili njene temeljne vrijednosti teško je predstaviti jednostavnim crtežom.
- Konkurentske tvrtke ili ogranizacije već koriste učestale slikovne simbole i želite se istaknuti među njima.
- Potrebna vam je ikona za mobilnu aplikaciju ili kanale društvenih mreža.
- Voljeli biste da početno slovo ujedno sugerira i prepoznatljivi figurativni motiv (kombinacija monograma i simbola).
4. Rukopisni logotipi
Rukopisni se logotipi mogu grubo podijeliti na dvije podvrste:
- Kaligrafske, koji su pisani u jednom potezu (najčešće kroz jako mnogo pokušaja).
- Crtane (en. hand-lettering), gdje se svako slovo zasebno skicira i oblik slova se podešava kroz mnogo iteracija.
U oba slučaja, slova se obično prvo ispisuju ili skiciraju na papiru, a zatim precrtavaju u softveru za digitalnu vektorsku grafiku. Takvi su logotipi često izražajni, a ponekad i vrlo ilustrativni. Oblici slova i crteži mogu se kombinirati i tako stvoriti vrlo atraktivan i jedinstven dizajn.

Rukopisni logotipi povezani su s kulturom, zabavom i prehranom, no vidjela sam da se koriste u raznim drugim branšama kao što su moda, tehnologija, zdravlje i financije.

Iako sama riječ “rukopis” može sugerirati elegantni krasopis ili šlampavi natpis markerom, ne moraju svi rukopisni logotipi izgledati kao da su zaista pisani rukom. Slova mogu biti naglašeno geometrijska, ili mogu na prvi pogled izgledati kao da se radi o fontu.

Često se rukopis vlasnika ili pokretača/pokretačice tvrtke koristi kao logotip (na primjer Walt Disney). Dizajner(ica) može preuzeti potpis stvarne osobe i prilagoditi ga, ili samostalno razviti originalan natpis koji izgleda kao potpis, iako to nije.
Rukopisni logotip nije font. Da bi se nešto moglo nazvati fontom treba sadržavati sva slova abecede, brojeve i znakove interpunkcije. Rukopisni logotipi sastoje se isključivo od slova iz naziva tvrtke. Posljednjih godina velike tvrtke sve češće naručuju izradu jedinstvenih fontova za vlastite potrebe, a tim se poslom bave tipografski dizajneri.
Kada odabrati rukopisni logotip
Pisanje rukom pruža velike mogućnosti za originalnost i izražajnost. Koristite ga ako:
- Želite da slova u vašem logotipu budu ilustrativna i predstavljaju određeni koncept.
- Želite da naziv bude integriran s grafičkim elementom, što je teško ili nemoguće izvesti s fontom.
- Drugi brandovi u vašoj branši također koriste sličan stil i ne želite koristiti isti font kao netko drugi.
- Želite logotip koji izgleda jedinstveno poput osobnog potpisa.
- Ne postoji font sa točnim karakteristikama koje želite da vaš logotip tima.
- Važno vam je da logotip izgleda privlačno na odjeći i drugim proizvodima.
- Treba vam logo za metal bend ;)
5. Amblemi
Amblem kombinira tekst i slikovne elemente unutar oblika kao što je krug, elipsa, kvadrat, štit, ili neki drugi geometrijski lik. Nerijetko je natpis na amblemu ispisan u krug oko slikovnog znaka, ili na neki drugi način slijedi krivulju okvira.
Najčešće se koriste za sportske klubove, a viđaju se i kod dugovječnih institucija kao što su sveučilišta ili tvrtke s dugom tradicijom. Zapravo, većina tvrtki koje postoje više od 50 godina u početku je imalo amblem, a zatim su se logotipi kroz godine pojednostavljivali dok nisu došli do današnjih oblika.

Prednost amblema je što su simetrični i sugeriraju dugu tradiciju. Nedostatak je što tako kompleksni logotip može izgledati nečitko na malim dimenzijama kao što je ikona ili profilna slika društvenih mreža. U novije vrijeme primijetila sam da neke organizacije izrađuju zaseban amblem i mnogo jednostavniji logotip koji se zatim biraju za upotrebu u najprikladnijim situacijama.

Kada odabrati amblem
Amblemi se u današnje vrijeme sve rjeđe koriste, no postoje slučajevi kada mogu biti prikladni:
- Potreban vam je logo za sportski klub.
- Volite starinsku, tradicionalnu estetiku.
- Želite komunicirati naslijeđe iz perioda kada su se češće koristili amblemi nego suvremeni logotipi.
- Namjeravate upotrijebljavati logo na odjeći, zastavama i drugim predmetima.
- Ne očekujete da će se amblem morati koristiti kao ikona aplikacije ili slika profila društvenih mreža.
Što mislite, koji je logo najbolji za vas?
Ako već sada znate odgovor, to će vam pomoći pronaći pravi dizajn studio za izradu vašeg novog logotipa. Temeljito pregledajte portfolio galerije i obratite pažnju na to koji vam se logotipi najviše sviđaju, kako bi lakše objasnili dizajnerima kakav dojam želite postići sa svojim novim vizualnim identitetom. Ako u portfoliu nema primjera logotipa kakvi se vama sviđaju, onda to vjerojatno nije pravi studio za vas.
Pošto obožavam crtati, specijalizirala sam se za dizajn simboličnih i rukopisnih logotipa te monograma – pogledajte moj portfolio za više primjera logotipa koje sam izradila. Oni zahtijevaju veliku crtačku vještinu, preciznost, strpljenje i perfekcionizam, a rezultati su uvijek jedinstveni.
Ako ste zainteresirani za suradnju sa mnom, pročitajte više o mojim uslugama dizajna logotipa i vizualnog identiteta i kontaktirajte me kako bi porazgovarali o vašim planovima.


Autorica: Nela Dunato
Brand dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima intelektualnih usluga da se istaknu u masi i privuku klijente iz snova.
Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...