Kako nastaje logotip i vizualni identitet (moj proces dizajna)

Ako se pripremate za dizajn logotipa i vizualnog identiteta vaše tvrtke, vjerojatno imate mnogo pitanja, posebno ako nikada prije niste radili s dizajnerima. U ovom članku objasnit ću kako izgleda moj proces dizajna vizualnog identiteta i o kojim sve detaljima treba voditi računa kako bi rezultat bio kvalitetan.

Kako nastaje logotip i vizualni identitet

Napomena: Iako moj proces ima sličnosti s načinom rada mojih kolega (svaki proces dizajna ima neke standardne elemente), postoje i razlike. Svakako pitajte svog dizajnera ili dizajnericu kako oni rade kako ne bi bilo iznenađenja.

1. Upoznavanje

Kada mi netko pošalje upit, prvo što moram učiniti je procijeniti jesam li ja prava osoba za ovaj projekt. Upite procjenjujem na temelju nekoliko kriterija:

  • Klijentova branša mi je zanimljiva i njihovo poslovanje je u skladu s mojim etičkim načelima.
  • Rok do kada projekt mora biti izvršen se uklapa u moj raspored.
  • Klijentov budžet je u skladu s opsegom posla i cijenom mojih usluga.
  • Klijent djeluje kao razumna i ugodna osoba.

Ako iz poruke utvrdim da je klijentova branša izvan mog područja (moj glavni fokus su tvrtke i obrti koji pružaju konzultantke usluge) ili nemaju dovoljan budžet za usluge koje žele, ili sam nedostupna u traženom roku, odmah ću odgovoriti da ne mogu prihvatiti projekt kako bi što prije mogli naći nekoga tko može ispuniti zahtjeve njihovog projekta. Ako mogu preporučiti kolege koji su specijalizirani za takav tip projekta, rado ću to učiniti.

Ako klijent i projekt zvuče super, u odgovoru im šaljem svoj vodič za klijente – digitalnu brošuru koja opisuje moj proces dizajna (o čemu pišem u ovom članku), moju dizajn filozofiju, smjernice za komentiranje prijedloga i moje uvjete poslovanja. Potencijalni klijenti tako mogu odlučiti odgovara li im moj način rada prije nego što nastavimo razgovarait o projektu. Ista poruka sadrži link na moj kalendar za sastanke, tako da mogu rezervirati vrijeme za naš prvi video poziv.

Vodič za klijente

Inicijalni sastanak

Naš prvi sastanak prilika je da klijent sazna kako radim i dobije dojam o meni kao osobi, a također i da ja naučim što više mogu o klijentovom poslovanju: njihovim uslugama, klijentima, budućim planovima, zašto su odlučili se upravo sada odlučili na novi vizualni identitet te koje specifične potrebe koje imaju.

Uz dizajn logotipa i knjigu standarda, svaki klijent treba barem nekoliko dodatnih grafika koje može koristiti u marketinške i komunikacijske svrhe (poput grafika profila na društvenim mrežama, e-mail potpisa, memoranduma itd.). Ove informacije su mi potrebne da mogu predvidjeti opseg projekta i koja će biti njegova cijena, jer razumljivo svi žele što prije saznati koliko će ih to koštati.

Ovaj videopoziv obično traje do sat vremena, čak i kraće klijenti na sastanak dođu dobro pripremljeni.

2. Papirologija

Iako obično zanemarujemo ovaj korak kao dio procesa dizajna, uvođenje klijenata u projekt utječe na to kako će ostatak projekta ići tako da ga ja smatram izuzetno važnim. Gotovo svi problemi s kojima se dizajneri i drugi kreativci susreću tijekom projekta proizlaze iz pogrešaka počinjenih tijekom ove faze. Pisanje ponuda i ugovora važan je dio posla kreativnih konzultanata.

Ponuda

Nakon inicijalnog sastanka pregledam bilješke i prema njima pišem plan projekta koji sadrži:

  • Opseg projekta: detaljni popis svih usluga koje klijent treba i pojašnjenje što jest, a što nije uključeno u cijenu projekta.
  • Faze procesa dizajna koje opisuju što ćemo raditi, točnim redoslijedom.
  • Tablica s popisom aktivnosti u svakom tjednu projekta.
  • Cijena i uvjeti plaćanja.

Kada sam počela raditi kao freelancer, moja “ponuda” je bila sažeti e-mail u kojem bih navela cijenu i trajanje projekta. Tijekom godina rada moje su ponude iz jedne stranice prerasle u dokumente od više stranica. Klijentima to daje jasnu sliku što ih čeka, a također demonstrira koliko sam metodična.

Ako klijent prihvati ponudu, spremni smo za početak posla!

Potpisivanje ugovora

Preporučam i dizajnerima i vlasnicima tvrtki da prije početka rada obavezno potpišu ugovor, jer to štiti obje strane od neželjenih posljedica. Moj ugovor ponavlja ključne informacije iz ponude (opseg, cijenu i faze rada), kao i moje uvjete poslovanja. Ugovor sadrži i klauzulu o prijenosu autorskih prava, jer bez toga klijenti ne bi imali pravo koristiti moje autorsko djelo. Za digitalni potpis ovog dokumenta koristimo Adobe Sign.

Također klijentu šaljem račun za predujam, u iznosu od polovice ukupne naknade za projekt.

Upravljanje projektom

Nakon što je ugovor potpisan i avans plaćen, s e-maila prelazimo na Trello – aplikaciju za upravljanje projektima. Napravila sam Trello predložak koji koristim za svaki projekt dizajna vizualnog identiteta, koji slijedi potpuno isti proces koji sam opisala u Vodiču ponudi. Trello je vrlo jednostavan za korištenje pa se klijenti na njega brzo naviknu.

Trello projekt za dizajn vizualnog identiteta

3. Brand strategija

Kako bismo bili sigurni da će novi logotip komunicirati pravu poruku, prvo moramo utvrditi koja je to poruka, s kime klijent komunicira i na koji način. Dizajn vizualnog identiteta mora stajati na temeljima dobro promišljene strategije branda kako bi imao željeni efekt.

Piramida branda

Stvorila sam vlastitu metodologiju brand strategije za tvrtke i obrte pružatelje usluga koji sam opisala u svojoj knjizi The Human Centered Brand. Neki klijenti su upoznati s mojom metodologijom jer su pročitali knjigu i koristili se priloženim radnim listovima. Za njih organiziram kraće savjetovanje (oko dva sata) gdje zajedno pregledavamo njihove bilješke i detaljnije definiramo elemente njihove brand strategije.

Ako klijent uopće nije upoznat s mojom metodologijom ili želi uključiti svoj tim (što je poželjno), organiziramo cjelodnevnu radionicu. Tijekom radionice objašnjavam osnove brandiranja i vodim vježbe i timsku diskusiju kako bih im pomogla da dođu do vrijednih uvida o vlastitom brandu i postignu dogovor oko željene brand strategije.

Dokument brand strategije

Bilješke nastale tijekom savjetovanja ili radionice prepune su uvida koje je potrebno sažeti i organizirati u dokument koji će se dijeliti sa svim zaposlenicima koji surađuju s klijentima ili medijima, kao i s dizajnerima, copywriterima, reklamnim agencijama, PR stručnjacima i drugim suradnicima koji komuniciraju u ime klijenta.

Dokument brand strategijeDokument brand strategije za brand praktikantice prirodne medicine

Kad osmišljavam koncepte za logotip i druge grafike, uvijek se vraćam ovom dokumentu koji informira moje odluke. Ove smjernice svima pomažu da budu usklađeni s brandom.

4. Vizualni smjer

Do ove faze projekta obično imam prilično jasnu viziju u kojem smjeru trebamo ići, ali želim da klijenti potvrde da se s time slažu prije nego uložim puno vremena. Koristeći informacije iz dokumenta brand strategije, predlažem moodboard vizualnog identiteta s primjerima vizuala kakvi bi bili prikladni za ovaj projekt. Ako se klijentima to svidi, potvrđuju da možemo nastaviti.

Moodboard obično sadrži sljedeće elemente, svaki na zasebnoj stranici ili na nekoliko stranica.

Fotografije ciljane publike

Moramo moći jasno zamisliti do koga pokušavamo dospjeti jer o tome ovisi sve što radimo. Fotografije ljudi koje odgovaraju demografskom i psihografskom profilu primarne publike podsjećaju nas na njihove ciljeve, sklonosti i potrebe. Ako tvrtka ima fotografije stvarnih klijenata, to bi bilo idealno, ali većina ih nema pa u ovu svrhu najčešće koristim stock fotografije.

Moodboard vizualnog identiteta: ciljana publikaFotografije ciljane publike za brand konzultantice za ugostiteljstvo

Vizualna inspiracija

Da bih bolje razumjela klijentove usluge i što ih čini jedinstvenim, tražim fotografije, ilustracije, grafikone i druge slike koje prikazuju njihov proces, opremu, rezultate, atmosferu ureda ili radnog pogona, viziju budućnosti… Neke od ovih fotografija dio su vlastite arhive klijenta, a ostale pronalazim na internetu.

Obično se na nekima od tih slika pojavi iskra simbolike ili zanimljiva paleta boja koja se može upotrijebiti. Poanta nije u kopiranju bilo elemenata sa slika, već da posluži kao odskočna točka za daljnje istraživanje.

Moodboard vizualnog identiteta: inspiracijaInspiracija za vizualni identitet obrta za audio-video produkciju

Paleta boja

Svaki vizualni identitet započinjem s odabirom paleta boja. Razlog je što boje sugeriraju raspoloženje i imaju snažan utjecaj na emocije promatrača. Boja je ujedno i najlakši način za razlikovanje brandova: ako svaka druga konkurentska tvrtka koristi plavu, a vi narančastu boju, odjednom se svi vaši oglasi i promotivni materijali ističu.

Moodboard vizualnog identiteta: palete bojaIdeje za paletu boja nadahnute hranom i vinom za brand konzultantice za ugostiteljstvo

Ova početna paleta boja je podložna daljnjim izmjenama. Ponekad kreiram dva-tri primjera paleta iz kojih možemo birati. Točne nijanse boja odabirem tek u završnoj fazi dizajna logotipa.

Smjer tipografije

Tražim fontove koji odgovaraju željenim estetskim kvalitetama branda koje smo definirali tijekom savjetovanja. Volim to pokazati klijentima na početku, kako bi mogli vidjeti kako se apstraktne estetske kvalitete prevode u konkretan odabir fonta. Vrlo malo klijenata zapravo može vizualizirati kako izgleda nešto “elegantno”, “zabavno”, “ženstveno” ili “tehnički”. Želim pokazati koje su nam mogućnosti i potvrditi da smo se dobro razumjeli.

Moodboard vizualnog identiteta: mogući smjerovi za tipografijuDva potencijalna smjera za tipografiju za ručno napisan logotip boardgame kafića

Obično prikažem jedan do dva moguća smjera, maksimalno tri. Svaki je smjer prikazan na zasebnoj stranici s 5-6 primjera fonta tog stila.

Smjerovi logotipa

Postoje različite vrste logotipa, kao što su tipografski, logotipi sa figurativnim ili apstraktnim simbolima, monogrami, amblemi, itd. Postoje i razni stilski pristupi: minimalistički, živopisni, otmjeni, rukom rađeni… Tijekom istraživanja skupljam primjere od jednog do maksimalno tri različita smjera logotipa koji bi bili prikladni za brand klijenta. Svaki smjer predstavljam na zasebnoj stranici koristeći 5-6 primjera postojećih logotipa (uključujuči moje radove, kao i radove drugih dizajnera).

Moodboard vizualnog identiteta: mogući smjerovi za logotip ekološke udrugeDva moguća smjera za logotip ekološke udruge. Klijentici se više svidio drugi smjer.

Ponekad klijenti odmah znaju da im se jedan od predloženih smjerova sviđa više od ostalih, dok drugi klijenti kažu da su otvoreni za bilo koji od predloženih smjerova. Ovo su vrlo korisne informacije, jer ako klijent izravno kaže da nešto ne želi, neću gubiti sate crtajući i usavršavajući koncept koji im se sigurno neće svidjeti.

Primjene vizualnog identiteta

Ako klijent iskaže zanimanje za određene primjene kao što su dekoracije uredskog prostora, oslikavanje vozila, lasersko rezanje, štancane posjetnice, folio-tisak i slično, volim pronaći fotografije takvih projekata iz stvarnog svijeta koji imaju sličan stil.

Moodboard: vizualizacije primjene vizualnog identitetaPrimjeri uredskog materijala i uređenja ureda za vizualni identitet odvjetničke tvrtke

Kad klijentima pošaljem moodboard, zamolim ih da mi kažu što im se na njemu najviše sviđa te da svakako spomenu postoji li nešto u njemu što im se uopće ne sviđa. Njihovi odgovori mi daju do znanja na što trebam usmjeriti pozornost i koje opcije trebam zanemariti.

5. Dizajn logotipa

Većina posla oko dizajna logotipa događa se iza kulisa. Ova faza obično traje oko dva tjedna.

Skice

Uvijek započinjem skiciranjem na papiru jer volim crtati, a mnogo mojih logotipa nastaje upotrebom kalifrafskih pera ili kistova. Crtam ili na praznom papiru ili na mreži (ako radim precizan geometrijski dizajn). Imam osjećaj da mi ovo daje više slobode nego za rad izravno na računalu ili tabletu.

Na samom početku punim stranicu za stranicom mnoštvom ideja, počevši od najočitijih asocijacija, do onih malo dubljih. Ovo mi uvijek predstavlja izazov i treba mi dosta vremena da dođem do nečeg što je ne samo lijepo, već i originalno. Ako si dam dovoljno vremena za razmišljanje, dobiti ću ideju koja je jednostavno “ona prava”.

Skice ideja za logotip ekološke udrugeSkice ideja za logotip ekološke udruge

Ponekad mi ideja padne na pamet dok ne radim. Uvijek sa sobom nosim bilježnicu, pa ako me pogodi inspiracija, odmah skiciram ideju da je mogu razraditi kad se vratim u ured.

Nakon par dana imat ću jedan ili više koncepata koje ću detaljnije doraditi. Ako je riječ o kaligrafskom logotipu ili slikovnom simbolu prirodnog organskog izgleda, nacrtat ću ga u većoj veličini i obratiti pozornost na detalje. Često ga precrtavam po nekoliko puta dok ne izgleda “kako treba”. Ponekad za crtanje koristim kist i tuš, što linijama daje prirodan izgled i rustikalne detalje koji se često gube kod rada na računalu.

Organski logotip glazbenog benda s motivom stabla nacrtan tintomOrganski logotip glazbenog benda s motivom stabla nacrtan tintom

Većinu osmišljavanja koncepata radim na papiru i mogu odmah vizualizirati koji bi koncepti dobro funkcionirali kao klijentov logotip, a koji definitivno ne bi. Odabirem nekoliko skica koje pokazuju najviše potencijala i prelazim na sljedeći korak.

Vektorski crteži

Nakon skeniranja najuspješnijih skica na papiru, otvaram ih u programu Adobe Illustrator i ocrtavam obris logotipa kako bih od skice dobila digitalnu vektorsku grafiku. (Konačni logotip mora biti u vektorskom obliku kako bi se mogao koristiti u različitim veličinama.)

Proces dizajna logotipa: skica na papiru u vektorJedan od odabranih uzoraka kaligrafije i prva vektorizirana slova za logotip praktikantice prirodne medicine

Nakon što vektoriziram koncepte logotipa, usavršavam crtež duplicirajući oblik i podešavaljući detalja kako bih poboljšala čitljivost i ravnotežu logotipa. Pri tome ih često printam u različitim veličinama, jer tako lakše vidim hoće li logo postati nejasan u malim dimenzijama.

Proces dizajna logotipa: varijacije simbola (znaka)Gore: Različite verzije simbola djeteline za logotip agencije za promet nekretninama.
Dolje: Uži izbor varijanti s različitom orijentacijom i debljinom crte.

Kad sam zadovoljna oblikom logotipa, započinjem s testiranjem boja. Točne nijanse koje će izgledati dobro i u tisku i na ekranu odabirem uz pomoć Pantone skala boja.

Proces dizajna logotipa: varijacije bojaVarijacije boja monograma za vizualni identitet platforme MATDAT

Testiranje fontova

Ako sam logotip napisala rukom, ovaj dio preskačem osim ako mi je potreban odgovarajući font za slogan.

Na temelju smjera predloženih u moodboardu potražit ću fontove koji imaju slične vizualne karakteristike: klasični, geometrijski, futuristički, otmjeni, zabavni itd. Nastojim pronaći fontove koji odražavaju oblike prisutne na znaku, tako da znak i naziv izgledaju skladno jedno pored drugog. Ovo su neki od kriterija koje pri tome koristim:

  • Ako je naziv tvrtke vrlo dugačak, tražim fontove s uskim slovima.
  • Ako je naziv tvrtke kratak, tražim fontove sa širim i možda debljim slovima.
  • Ako simbol ima mnogo krivulja i zaobljenih uglova, tražim fontove sa zaobljenim linijama.
  • Ako je simbol geometrijski i oštrih linija, tražim geometrijske fontove čija slova imaju slične kutove kao moj simbol.
  • Ako simbol ima sve linije iste debljine, tražim font koji odgovara toj debljini.

Počet ću s popisom od oko 4–10 različitih fontova i testirati ih sa svojim simbolom.

Proces dizajna logotipa: varijacije fontovaVarijacije fontova za vizualni identitet konzultantice za ugostiteljstvo

Nastavit ću sužavati odabir dok se ne odlučim za jedan font koji djeluje skladno s mojim simbolom i izgleda čitljivo i jasno čak i na malim veličinama.

Proces dizajna logotipa: skladni detalji znaka i logotipaIstaknute sličnosti oblika znaka i naziva logotipa ordinacije dentalne medicine

Predstavljanje koncepta klijentu

Nakon mnogo dorade i isprobavanja različitih fontova i kompozicija, sužavam izbor na jedan koncept koji udovoljava svim kriterijima koje smo dogovorili na početku projekta. Prezentaciju obično obavljam putem video poziva kako bih mogla sve pojasniti i odgovoriti na pitanja, ali ranije sam znala i slati prezentaciju klijentima da ju sami pregledaju.

Svojim klijentima pokazujem jedan usavršeni koncept logotipa i vizualnog identiteta jer:

  • Uvijek postoji jedan logotip koji je daleko bolji od svih ostalih koncepata koje sam napravila i to je logo iza kojeg stojim u potpunosti.
  • Želim prikazati kontekst cijelog vizualnog identiteta oko logotipa, kako bi klijenti mogli vidjeti kako će logo zaživjeti u stvarnom svijetu. Bilo bi skupo da to radim za više koncepata istovremeno.
  • Mogu uložiti više vremena u stvaranje dodatnih varijanti logotipa i grafika poput ikona, uzoraka i drugih elemenata koji oplemenjuju vizualni identitet.

Cilj prezentacije logotipa je objasniti zašto logotip ovako izgleda i pokazati realne situacije u kojima bi se koristio. Započinjem prezentaciju pojašnjavajući simboliku logotipa. Ponekad je značenje očito, ali može biti i vrlo slojevito.

Dizajn logotipa udruge PEZ - simboličko značenjeSimboličko značenje znaka za logotip ekološke udruge

Logotip se obično isporučuje u nekoliko varijanti kompozicija i boja. Sve ih predstavljam kako bi klijenti mogli vidjeti različite namjene. Logo nije samo jedan, ima ih mnogo!

Varijante kompozicija i boja logotipaVarijante kompozicija i boja za logotip Centra za umjetnu inteligenciju i kibernetičku sigurnost

Također predstavljam paletu boja i uzorke fontova te primjere različitih primjena koje su specifične za klijenta. Za konzultante pokazujem kako bi mogle izgledati posjetnica, memorandum, PowerPoint prezentacija ili LinkedIn profil. Za modnu marku logotip prikazujem na vrećicama, etiketi, Facebook stranici i Instagram profilu. Za obrazovne institucije primjeri mogu uključivati prostorne oznake, službene majice, promotivni materijali i slično.

Vizualizacije primjene logotipa i vizualnog identiteta veleučilišta na tiskanim materijalima, natpisima na zgradi u digitalnim medijimaMali izbor vizualizacija primjene logotipa i vizualnog identiteta veleučilišta na tiskanim materijalima, natpisima na zgradi u digitalnim medijima

Ovaj posljednji dio prezentacije oživljava logotip i pomaže klijentu da zamisli svoj novi vizualni identitet u stvarnosti. Čak i da su do tog trenutka bili skeptični, videći logotip u kontekstu u kojem bi ga njihova publika vidjela shvaćaju koliko smo blizu da to postane stvarnost. Mnogi su mi klijenti rekli da ih je baš to posebno oduševilo.

Revizije

Svih ovih godina od kada koristim gore opisani proces, reakcije klijenata na moj prvi prijedlog logotipa je uvijek izuzetno pozitivan – nijedan klijent nije odbio prijedlog i zatražio potpuno novi. Pošto smo na samom početku odradili strateški dio i odredili smjer, moji koncepti su u skladu s onime što klijenti trebaju i očekuju.

U pravilu opseg projekta dizajna logotipa obuhvaća jedan krug revizija, tako da ako nekim elementom logotipa klijenti nisu zadovoljni, možemo ga doraditi. To su uvijek manje kozmetičke promjene koje ne utječu na koncept.

Povremeno klijenti zatraže izmjenu koja je u suprotnosti s “pravilima” dobrog dizajna ili bi potpuno narušila koncept. U tom slučaju trudim se objasniti zašto mislim da to neće poboljšati logotip i u većini slučajeva klijenti to shvaćaju i slože se sa mnom. (Ponekad napravim verziju s traženom izmjenom da se i sami uvjere zašto to nije bila tako dobra ideja.) Čak i ako se ne slažem sa izmjenom koju klijenti traže, nastojim shvatiti zašto to žele i osmisliti rješenje koje je s dizajnerske strane “ispravno” te također postiže ono što klijent želi. Konačni logotip tako ispada puno bolji i oboje s njime možemo biti vrlo zadovoljni.

Proces dizajna logotipa: prva verzija i revizijaGore: Početni prijedlog za logotip veleučilišta.
Dolje: Revidirani logotip prema komentarima klijenta: promijenjeno je ime veleučilišta, a znak s likom istarske koze promijenjen je da više nalikuje jarcu.

Nakon što revidiram logotip, prezentiram novu verziju. Klijent zatim odobrava logotip, na što nam svima lakne jer je završen najizazovniji dio projekta.

Izrada datoteka logotipa

Finalnu verziju logotipa potrebno je spremiti u različitim formatima te kolornim, kompozicijskim i jezičnim varijantama, ovisno o tome koje varijante pokriva opseg projekta:

  • Više boja, jedna boja, inverzna (svijetle boje na tamnoj podlozi) i crna varijanta.
  • Vodoravna kompozicija, uspravna kompozicija, samo ikona ili monogram.
  • RGB sustav boja za digitalne uređaje, CMYK i Pantone sustavi boja za tisak.
  • Vektorski formati (AI, PDF, SVG) i rasterski formati (PNG, JPEG) datoteka.

Sa svim ovim kombinacijama, cijeli paket logotipa može sadržavati od 40 do stotine datoteka (moj trenutni rekord je 315 datoteka za AIRI). Sve datoteke imaju jasne nazive i organizirane su u mape kako bi svatko lako pronašao upravo onu varijantu logotipa koja im je potrebna.

6. Razvoj knjige standarda

U detaljnom članku Što je knjiga standarda i čemu služi? opisala sam da se radi o dokumentu koji sadrži pravila kako se logotip i vizualni identitet trebaju prikazivati u različitim medijima (tisak, digitalni mediji, video, fotografija, itd.) Kao i dokument brand strategije, knjiga standarda mora se dijeliti sa svima koji komuniciraju s klijentima i medijima ili stvaraju bilo kakav sadržaj u ime tvrtke (dizajneri, web programeri, fotografi, video snimatelji, voditelji društvenih mreža, virtualni asistenti itd.).

Student Justice Union vizualni identitet - Knjiga standardaKnjiga standarda za vizualni identitet sindikata studenata

Osnovna knjiga standarda uključuje:

  • Varijante logotipa
  • Smjernice za upotrebu logotipa
  • Paleta boja s formulama u različitim sustavima boja
  • Smjernice za tipografiju

Veći projekti mogu sadržavati puno više elemenata, tako da duljina knjige standarda može varirati od 10 do preko 100 stranica. Isporučuje se kao PDF datoteka koju klijenti mogu sami isprintati ako žele, no u slučaju projekata većeg budžeta moguće je i stvoriti nekoliko profesionalno tiskanih kopija.

7. Grafički dizajn dodatnih materijala

Klijenti mogu zatražiti dizajn različitih materijala u sklopu projekta vizualnog identiteta kako bi mogli početi promovirati svoju tvrtku ili obrt što je prije moguće. Tipični grafički materijali za konzultantske tvrtke mogu uključivati:

  • Posjetnice
  • Avatari i cover slike na društvenim mrežama
  • E-mail potpis
  • Memorandum i predložak dokumenta (za ponude, račune i elaborate)
  • Predložak prezentacije (za prodajne sastanke i edukacije)

Ovisno o klijentovoj branši, neki zatraže i tiskane mape, natpise za uredski prostor, naljepnice za vozila, digitalne ili tiskane brošure, ili promotivne poklone. Bezbroj je mogućnosti, sve ovisi o vašem budžetu za dizajn i tisak. Ako klijent naruči veću količinu materijala, radije to izdvojim u zaseban projekt s vlastitom ponudom, ugovorom i rasporedom plaćanja.

Trebalo bi se podrazumijevati, ali reći ću to za svaki slučaj: cijena grafičkog dizajna ne uključuje trošak tiska. Troškovi tiska razlikuju se ovisno o količini i korištenoj tehnologiji. Otmjeni efekti poput štancanja (rezanja u određeni oblik koji nije pravokutnik ili krug), slijepog tiska, folio-tiska ili detalja izvedenih u UV laku značajno povećavaju cijenu. Ako je budžet ograničen, o tome svakako treba porazgovarati s dizajnerom kako bi stvorili rješenja koja se mogu ekonomično tiskati.

Tiskani materijali podvrgnuti određenim tehnikama dorade kao što su plastifikacija, UV lak i folio-tisak ne mogu se reciklirati. Ako želite da vaša tvrtka ima što manji negativni utjecaj na okoliš, ovo je također bitno napomenuti pošto informirani dizajneri u suradnji s tiskarom mogu preporučiti opciju koja je najpovoljnija za okoliš.

8. Završetak projekta

Kad je kreativni dio projekta obavljen, preostalo je još par administrativnih detalja. Na kraju projekta sve datoteke koje trebam dostaviti klijentu ili tiskari organiziram u Google Drive mape. Čim je plaćanje finalne fakture vidljivo na mom bankovnom računu, klijentima šaljem link gdje mogu preuzeti sve datoteke i odmah ih početi koristiti.

Ovo je brlo uzbudljiv trenutak jer svi jedva čekamo da publika vidi novi logotip i vizualni identitet na koji smo utrošili toliko vremena i truda!

Ako je klijent veća tvrtka ili institucija, tada organiziramo prezentaciju novog identiteta za sve zaposlenike kako bi im pojasnili zašto smo se uopće odlučili na ovu promjenu, što novi vizualni identitet predstavlja, te kako ispravno koristiti datoteke logotipa i šprance dokumenata.

Ovo je službeni kraj projekta, no s većinom klijenata nastavljam suradnju tijekom više godina pa je to u stvari tek početak našeg zajedničkog rada.

Nadam se da vam je ovaj članak otkrio sve što vas zanima o procesu dizajna logotipa!

Ako želite znati još više, slobodno me kontaktirajte i rado ću odgovoriti na dodatna pitanja.

Ako želite novi vizualni identitet stvoren s posebnom pažnjom posvećenom detaljima, saznajte više o mojim uslugama dizajna logotipa i vizualnog identiteta i pošaljite neobvezujući upit.

Nela
Nela Dunato

Autorica: Nela Dunato

Brand dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima intelektualnih usluga da se istaknu u masi i privuku klijente iz snova.

Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...