Predavanje “Totalno drukčiji od drugih – Kako stvoriti prepoznatljiv brend svoje male tvrtke” u Gradskoj knjižnici Rijeka
Poslovni kutak Gradske knjižnice Rijeka novo je mjesto gdje se svi zainteresirani građani mogu informirati o samozapošljavanju, poduzetničkim inkubatorima, razvoju karijere, EU fondovima i drugim korisnim temama. U Poslovnom kutku redovito se održavaju i besplatna predavanja iz teme poduzetništva, a takvo jedno predavanje održala sam 19. rujna 2017., na temu razvoja prepoznatljivog brenda za male poduzetnike.

Pojam brenda teško je objasniti, ali lako ga je prepoznati. Sva naša iskustva koja imamo s određenom tvrtkom (pozitivna kao i negativna), dio su njenog brenda. Iako ljudi vole misliti o sebi kao o racionalnim bićima koja svoje odluke o kupnji donose na temelju činjenica, praksa je nešto drugačija: istraživanja pokazuju da emocije uvelike utječu na naše odluke o kupnji i da je njima iznenađujuće lako manipulirati.
Što to znači za male poduzetnike koji pokreću svoj novi posao? To znači da se ne mogu pouzdati u najniže cijene, “najbolju kvalitetu” ili najnovije tehnologije i očekivati da će svi pohrliti njima. Kupci osim činjenica traže i nešto drugo: doživljaj. Cilj ovoga predavanja bio je vlasnicima malih tvrtki, ili onima koji žele uskoro pokrenuti novi posao, pojasniti osnove definiranja brenda te kako unatoč ograničenim resursima stvoriti nezaboravan doživljaj za svoje klijente.
Unatoč kišnom danu, u knjižnici se okupila brojnija publika nego što je itko očekivao, uključujući i čitav jedan razred. Svaka čast profesoru koji ih je doveo, jer natjerati srednjoškolce da pored obavezne nastave slušaju dodatna predavanja je veliki uspjeh ;)

Pošto je publika bila šarolika, različitog iskustva i predznanja, krenuli smo od samog početka—definicije brenda, brendiranja i pitanja čemu uopće brend služi?
Brend je, kako sam definirala u prijašnjem članku, skup svih dojmova, bilo pozitivnih ili negativnih, koje javnost ima o nekoj organizaciji, proizvodu ili osobi. Brendove danas imaju tvrtke, obrti, udruge, pojedinci, javne ustanove, bendovi, zborovi, plesne i druge umjetničke skupine, gradovi, države, kvartovi, pa čak i životinje.
Brendiranje je proces odabira ključnih osobina po kojima se razlikujemo od konkurencije, kako bi nas potencijalni kupci lakše shvatili i upamtili. Budući da ljudi imaju poteškoća s pamćenjem velikih količina informacija, jedini način da učinimo svoju tvrtku ili proizvod pamtljivima jest da stvorimo snažan brend.
Odlike snažnog brenda
Snažan brend je:
- Pamtljiv – ostaje u umovima ljudi dugo nakon što su ga prvi put vidjeli.
- Drugačiji od konkurencije tako da nema nedoumica tko je tko na tržištu.
- Izaziva osjećaj povjerenja pa potencijalni klijenti vide tvrku kao pouzdanu i sposobnu.
- Privlači klijente iz snova, a ne bilo koje klijente, jer ne želimo raditi baš sa svakime, zar ne?
- Potiče preporuke jer je jednostavan za objasniti i preporučiti drugim ljudima.
- Opravdava višu cijenu – naši proizvodi i usluge ne moraju biti jeftini kao ostali na tržištu, ako možemo dokazati da vrijede toliko.
Snažni su oni brendovi koji nam prvi padnu na pamet kada spomenemo neki pojam—kao što je “automobil”, “čokolada” ili “računalo”. Najviše što možemo učiniti kao poduzetnici je stvoriti brend koji će imati upravo takav efekt na druge ljude.
Najvažnije je – povjerenje
Svaka razmjena vrijednosti (novaca, robe, usluga) nosi rizik za kupce i zato je s njima važno izgraditi povjerenje. Pošto nemamo priliku biti u čestom kontaktu sa svim kupcima, oni su prisiljeni graditi povjerenje prema tvrtkama iz informacija dostupnih putem interneta, medija, brošura i drugih marketinških kanala. Potencijalni klijenti stvaraju sliku o nama i prije prvog izravnog kontakta, jer naš brend komunicira s njima.

Brendovi se oslanjaju na različite faktore da bi se izdvojili od konkurencije:
- Inovacija
- Vrhunska kvaliteta
- Najjeftinija cijena
- Najatraktivniji izgled
- Korisničko iskustvo
- Etička komponenta (vegan, eko, reciklirano, fair trade itd.)
- Priča (npr. tradicija ili humanitarna svrha)
- Osobna komponenta (poznanstva, preporuke)
Po što se više faktora možemo razlikovati to bolje, no može biti dovoljan i samo jedan, ako je dobar.

U drugom dijelu predavanja, predstavila sam vlastiti model izrade brend strategije za pružatelje usluga koja se bazira na 5 elemenata, definiranih točno određenim redoslijedom:
- Temeljne vrijednosti
- Jedinstvena ponuda vrijednosti
- Glas brenda
- Idealni klijenti
- Vizualni identitet
Zbog kratkog vremena stigli smo posvetiti tek malo vremena svakome od tih elemenata, ali svatko koga je ovo predavanje zainteresiralo da se više posveti razvoju svog brenda, može preuzeti moj besplatni vodič “Stvori svoj jedinstveni brend” koji korak po korak vodi kroz ovaj proces.
Odgovori na pitanja o brendiranju
Po završetku predavanja posjetitelji su postavili neka zanimljiva pitanja, pa evo nekoliko njih.
Je li dobro napraviti brend prije nego se krene u promociju novog proizvoda?
Da, zapravo ovo je idealan način. Najprije bi trebalo definirati brend, a onda marketinške kampanje u skladu s time, inače možda naš marketing neće imati tako dobar rezultat. No pošto mnogi poduzetnici u početku nemaju novaca da bi sve odradili kako treba, u tom slučaju mogu krenuti sa “beta” verzijom brenda i posvetiti se prodaji, a onda napraviti rebranding kada to budu mogli priuštiti.
Je li rebranding zahtjevniji od izrade brenda od nule?
Ovisi o svrsi rebrandinga. Ako se radi o tvrtki koja uspješno posluje, ali ima zastarjeli vizualni identitet pa se sada želi profesionalnije predstaviti, zadatak rebrandinga olakšava to što je ciljana publika već dobro definirana i postoji dosta materijala i informacija koje mogu koristiti u procesu. Ako tvrtka drastično mijenja smjer jer je došlo do promjene u ponudi proizvoda ili usluga ili pak mijenja ciljanu publiku, takav proces rebrandinga predstavlja veći izazov.
Je li bitnije imati web stranicu ili društvene mreže?
Po mogućnosti, oboje. Web stranica je bolja zbog optimizacije za tražilice, te također web stranice možemo vizualni oblikovati na način na koji želimo i imati brojne dodatne funkcionalnosti (online prodaju, newsletter itd.) koje na društvenim mrežama nisu dostupne. Društvene mreže su odlične za održavanje redovnog kontakta s kupcima i ciljane oglase.
Koliko košta izrada vizualnog identiteta i što je u to uključeno?
Cijena ovisi o tome koga pitate :) Ima ljudi koji prodaju “logotipe” za 5 dolara, kao i one koji će ih rado napraviti za 100 ili 500 kuna. Ima dizajnera koji će vam logo naplatiti 1.000 kn (što je po meni minimalna cijena čak i za studente dizajna), ima i agencija koje naplaćuju desetke i stotine tisuća eura.
U trenutku ovog predavanja (2017.) moje usluge dizajna vizualnog identiteta počinju od 8.000 kn za logotip i osnovnu knjigu standarda sa smjernicama za korištenje logotipa, paletom boja i tipografijom. Od 10.000 kn naviše moguće je dobiti kompletan vizualni identitet koji uključuje i primjenu na posjetnice, memorandum, e-mail potpis, grafike za društvene mreže i popratnu dokumentaciju (ponude, prezentacije itd.).
Prezentacija predavanja


Autorica: Nela Dunato
Brand dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima intelektualnih usluga da se istaknu u masi i privuku klijente iz snova.
Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...