Poslovanje putem interneta i rad od kuće za početnike – ideje, alati, resursi

Već 15ak godina radim online s ljudima iz cijelog svijeta i ovaj mi je način rada sasvim normalna stvar, no velikoj većini hrvatskih poduzetnika takav je rad stran i možda čak i odbojan. Je li to zato što misle da je prekomplicirano i zahtijeva puno tehničkog znanja? Ili jer Hrvati kao pravi Mediteranci vole piti kavu i marendati s klijentima i partnerima, i više nam znači stisak ruke nego potpis na ugovoru?

Nažalost, zbog koronavirusa mnoge tvrtke više ne mogu raditi na način na koji su navikle. Pitanje je koliko će dugo ovo izvanredno stanje trajati. Hoće li se za mjesec dana sve vratiti u normalu? Nitko ne zna točan odgovor, ali neki stručnjaci smatraju da će posebne mjere morati potrajati i duže nego što se sada planira.

Kako se pripremiti za nove uvjete poslovanja?

Hoćete li čekati da se stvari vrate na staro, ili ćete se prilagoditi potrebama trenutka?

Ako imate volje za promjenama, u ovom ću članku predložiti načine kako uz pomoć digitalne tehnologije možete svoj posao spasiti od nasukavanja i lakše pregrmiti krizu. Tko zna, možda vam se i svidi ovakav način rada i odlučite ga zadržati i nakon što se vrati mogućnost rada “uživo”.

Rad na daljinu donosi mnoge prednosti, a jedna od njih je da vaše usluge postaju dostupne ljudima koji žive u manjim izoliranim mjestima koji ih inače nemaju prilike koristiti.

Pristupimo ovome bez panike, ali i bez guranja glave u pijesak.

Sadržaj

Ovaj članak je izuzetno dugačak i sadrži brojne linkove – nemojte osjećati obavezu pročitati ga odjednom, pogotovo ako su vam je tehnologija veliki izazov. Udružite se s prijateljima i obitelji, neka svatko od vas nauči jednu novu stvar i pomozite jedni drugima kada naiđete na problem.

Je li potrebna samo adaptacija tehnologije ili cijelog poslovnog modela?

Neke će se tvrtke lakše prilagoditi od drugih jer se osnova njihovih usluga ne mijenja. Mi koji se pretežno bavimo individualnim intelektualnim uslugama možemo nastaviti raditi normalno, uz manje tehničke prilagodbe. Ako spadate u tu grupu, slobodno preskočite na iduće poglavlje.

U najvećem su problemu tvrtke i obrtnici koji pružaju usluge koje se moraju izvršavati u poslovnom prostoru ili zahtijevaju bliski kontakt s klijentom. (Za usluge koje se izvršavaju na terenu gdje nema bliskog kontakta s klijentima zasada nema zabrana, iako rizik ni u tom slučaju nije isključen).

Primjer poslovnog modela koji je trenutno neodrživ je teretana. Neke teretane i studiji za vježbanje u inozemstvu uveli su online treninge koje korisnici mogu pratiti putem tzv. livestreama. (Više o toj tehnologiji kasnije.) Active Fitness Centar Rijeka svojim članovima svakodnevno šalje video snimke treninga, a voditelji umjesto standardnih utega i sprava koriste predmete iz kućanstva. Praktično, korisno i duhovito!

No što je s frizerskim i kozmetičkim salonima, salonima za masažu, restoranima, kafićima i drugim tvrtkama koje ne mogu raditi na daljinu?

Predlažem da razmislite o drugim opcijama, barem za neko vrijeme. Ne znamo koliko će dugo vaši objekti morati biti zatvoreni. Čak i nakon što se otvore ljudi će ih vjerojatno neko vrijeme izbjegavati, kao što su ih izbjegavali i u danima prije zabrane. Možda je trenutak za rezervnu karijeru.

Ovo su neki od tipova poslova koji mogu funkcionirati u ovim uvjetima:

  • Intelektualne usluge: pisanje tekstova, prevođenje, lektura, projektiranje, izrada planova i nacrta, 3D modeliranje, programiranje, knjigovodstvo i računovodstvo, dizajn, ilustracija, uređivanje videa, sastavljanje ugovora, istraživanje, odnosi s javnošću, razni administrativni poslovi, tehnička podrška, itd.
  • Dostava marendi i ručkova u domove i poslovne prostore.
  • Prodaja domaćeg voća, povrća, meda i mliječnih proizvoda putem interneta.
  • Individualno savjetovanje (pravo, psihoterapija, ljepota, zdravlje, poslovanje, sport…)
  • Individualne i grupne poduke (instrukcije, jezici, kreativne vještine, itd.)
  • Prodaja video tečajeva i skripti.
  • Prodaja gotovog softverskog rješenja.
  • Prodaja rukotvorina i dizajnerskih proizvoda putem interneta.
  • Dropshipping (preprodaja tuđih proizvoda u web dućanu).
  • Blog, podcast ili video emisija koji se financiraju kroz prodaju oglasa (za ovo je potrebno imati veliku posjećenost i nije izvor brze zarade).

Izdvojila bih posao tzv. virtualnih asistenata što je u razvijenijim državama vrlo uobičajeno, no kod nas sam vidjela tek nekoliko osoba koje se time bave. Virtualni asistent je osoba koja obavlja administrativne i jednostavne tehničke zadatke za druge tvrtke putem interneta. Ti zadaci mogu biti odgovaranje na poruke kupaca i klijenata, obrada podataka, pisanje transkripata, traženje izvora i referenci za sadržaj, kreiranje i postavljanje sadržaja na web stranicu i društvene mreže, podrška za vrijeme emitiranja videa uživo… Bilo što za što poduzetnici sami nemaju vremena ili znanja, a mora se napraviti. Obično obujam tog posla nije dovoljan da bi se zaposlila osoba na puno radno vrijeme, ali jedna osoba može raditi za više tvrtki i tako si popuniti satnicu. Ako se bavite ovime ili imate tražene vještine i želite početi, pišite mi. Često sam u kontaktu s klijentima kojima treba podrška i pomoć oko weba, društvenih mreža i tehnologije i voljela bih da im mogu nekoga preporučiti. Ako još nemate vještine ali ovo vas zanima, postoji tečaj na hrvatskom jeziku za virtualnog asistenta koji u trenutku pisanja ovog članka košta samo 100 kuna.

Možda ćete doći u iskušenje da se uključite u multilevel marketing (MLM, mrežni marketing) jer će vam obećati ugodan rad od kuće i veliku financijsku dobit, no ne preporučam vam to – sada niti ikada. U tom predatorskom poslovnom modelu 99,5% ljudi su na gubitku, da bi na njihov teret mali broj ljudi na vrhu mogao biti “uspješan”. (Izvor) Također, obitelj i prijatelji će vas zamrziti ako ih budete stalno gnjavili s prodajom. Ne isplati se.

Možda već imate ideju što biste voljeli pokušati. Možda već godinama maštate o tome! Vrijeme je da ozbiljno razmislite kako je upakirati u usluge ili proizvode.

Ako nemate ideje, alati koje ću u nastavku opisati vam mogu dati novi pogled na ono čime se bavite (bilo poslovno ili iz hobija) te kako to možete pretvoriti u novi izvor zarade. Iskoristite slobodno vrijeme na tečajeve gdje možete naučiti neke nove vještine. Jedini uvjet kod većine besplatnih tečajeva je da znate engleski jezik.

  • Skillshare trenutno za nove članove nudi Premium sadržaje 2 mjeseca besplatno. (Nažalost ne i za postojeće članove) Cijena Premium paketa je $12 USD mjesečno.
  • CreativeLive ima tečajeve koji se besplatno emitiraju uživo, a pristup snimljenim tečajevima se plaća (po tečaju ili mjesečna pretplata).
  • edX ima tečajeve sa brojnih svjetskih sveučilišta koji se mogu besplatno pratiti, a naplaćuju se samo certifikati.
  • Coursera također nudi besplatne tečajeve sa svjetskih sveučilišta, a naplaćuju se certificirani programi.
  • FutureLearn nudi besplatan pristup tečajevima tijekom 14 dana od upisivanja tečaja, a kontinuirani pristup svim tečajevima moguć je u Unlimited plaćenom paketu ($270 USD godišnje).
  • Class Central je arhiva besplatnih online tečajeva sa raznih stranica.
  • OpenLearn još jedna stranica koja nudi besplatne online tečajeve.
  • Alison i još jedna…
  • YouTube! Što god vas zanima, postoji velika šansa da ćete naći besplatne tutoriale.
  • IttyBiz Karma Store je zbirka tečajeva iz poduzetništva i marketinga koji se nude po cijeni “plati koliko želiš”, a sav profit se ulaže u male poduzetnike iz zemalja trećeg svijeta putem Kiva.org.

Naomi Dunford, osoba od koje sam najviše učila u zadnjih 8 godina napravila je tečaj Emergency Turnaround Clinic za poduzetnike koji su u financijskim problemima i trebaju pothitno osmisliti rješenje. Meni je pomogao kada sam ja bila u toj situaciji. Tečaj je posve besplatan, pogledajte ga i podijelite s prijateljima i kolegama.

Ako ne razumijete engleski, ali znate neki drugi strani jezik, pokušajte potražiti tečajeve na tom jeziku – ima ih na njemačkom, talijanskom, španjolskom…

Nažalost hrvatska još uvijek nazaduje po pitanju online tečajeva, ovo je sve što sam zasad uspjela naći. Ako znate za neke druge stranice s besplatnim ili povoljnim tečajevima, javite mi.

Osim tečajeva raznih poslovnih i kreativnih vještina, na nekim od stranica koje sam navela možete naučiti i o brojnim temama o kojima sam pisala u ovome članku. Ako imate problema sa savladavanjem nekih od tehnologija, možemo se kladiti da će YouTube ili Skillshare imati upute za to.

Alati za online komunikaciju s klijentima

Prvi video razgovor je uvijek malo čudan, no vrlo se lako naviknuti. Neki moji klijenti prvi su put koristili Skype da bi razgovarali sa mnom i uspjeli su se snaći! Nema razloga da se i vi ne snađete.

Govornu i video komunikaciju možemo podijeliti u par tipova:

  • 1 na 1
  • Konferencijski poziv
  • Prezentacija (livestream)

Danas gotovo svaki mobilni messenger ima opciju video poziva, tako da komunikacija 1 na 1 nije nikakav problem. Mobitel već imate, bilo bi dobro da ga imate na što nasloniti tako da se ne trese tijekom razgovora, a ni slušalice s mikrofonom nisu naodmet da biste prigušili pozadinsku buku.

Aplikacije koje imaju ugrađenu opciju video poziva su Viber, WhatsApp i Facebook Messenger. (Dostupne za Android i iOS.)

Prije nego pokrenete video poziv, uključite Do not disturb na mobitelu. U protivnom ako dobijete telefonski poziv, on bi mogao prekinuti vaš videopoziv. (Ovo vrijedi i za livestream s mobitela.)

Možda poželite malo veći ekran da bolje vidite lice vaših klijenata pa razmislite o videopozivima na računalu. Laptopi imaju ugrađene kamere i mikrofone i to je za početak dovoljno. Preporučam da nabavite i slušalice s mikrofonom da umanjite pozadinsku buku. Za desktop računala potrebni su vam web kamera (webcam) i slušalice s mikrofonom.

Aplikacije za računala imaju i opciju konferencijskog poziva pa može sudjelovati više ljudi. Svi oni podržavaju audio pozive, video pozive te dijeljenje ekrana (screen sharing) tijekom poziva. Ograničenja broja sudionika u pozivu se razlikuju od aplikacije do aplikacije.

Skype

Skype možete koristiti za grupnu i individualnu komunikaciju putem poruka (chat), audio poziva i video poziva. Jedan je od najpopularnijih alata za privatne i poslovne korisnike.

Skype podržava maksimalno 50 sudionika u konferencijskom video pozivu. Pozive je moguće snimati. Postoji i kao aplikacija za Android i iOS mobilne uređaje.

Google Hangouts

Ovo je Googleova alternativa Skype-u i ima brojne iste funkcionalnosti. Namijenjen je korištenju kroz Chrome browser, ali možete i skinuti desktop aplikaciju za Windows i ChromeOS.

Google Hangouts podržava maksimalno 25 sudionika u konferencijskom video pozivu. Pozive je moguće snimati. Postoji i kao aplikacija za Android i iOS mobilne uređaje.

Slack

Slack je popularan alat u informatičkim tvrtkama. Primarna mu je namjena slanje poruka kroz tzv. kanale (slično grupama), no može ga se koristiti i za audio i video pozive.

Besplatni Slack račun podržava samo 1-na-1 pozive, a plaćeni računi imaju ograničenje od 15 sudionika po konferencijskom pozivu. Nije moguće snimati pozive (bez korištenja dodatnog softvera). Slack postoji i kao aplikacija za Android i iOS mobilne uređaje.

Zoom

Zoom je primarno namijenjen za audio i video komunikaciju te nema zasebnu chat funkcionalnost. (Chat postoji kao dodatni alat unutar videopoziva.)

Besplatni Zoom račun podržava do 100 sudionika u konferencijskom pozivu koji može trajati maksimalno 40 minuta. (1-na-1 pozivi nemaju vremensko ograničenje.) Plaćeni paketi nude mogućnost većeg broja sudionika i maksimalno trajanje konferencijskih poziva do 24 sata. Pozive je moguće snimati.

Zoom postoji i kao aplikacija za Android i iOS mobilne uređaje.

Radni prostor i pozadina

Osim tehnologije, važno je da imate privatnost tijekom video poziva i da pozadina iza vas nije pretrpana i ne otkriva previše o vašem osobnom životu. Bilo bi idealno da svi imamo kućne urede, no to možda nije izvedivo. Ako je jedino mjesto gdje tijekom dana možete biti sami vaša spavaća soba, preuredite jedan njen kutak u maleni ured gdje možete razgovarati s klijentima.

Alati za emitiranje (livestream)

Livestream je tip audiovizualne komunikacije gdje jedna osoba ili nekoliko panelista prezentira, dok brojna publika gleda prijenos. Tijekom emitiranja publika može sudjelovati kroz komentare, pitanja i direktno uključivanje putem videa. Ovo je korisno za organizatore okupljanja i događanja (koncerti, treninzi, konferencije), kao i za one koji žele podučavati na daljinu.

Za jednostavan livestream dovoljan je mobitel ili laptop i WiFi, ali za nešto ozbiljniji pristup potrebni su vam kamera i kvalitetan mikrofon povezani s računalom te brza, pouzdana internet veza.

Ako želite emitirati svoj događaj putem livestreama, postoje tvrtke koje vam u tome mogu pomoći. Moj prijatelj i klijent David Dubrović iz obrta Antares se bavi upravo time i organizirao je streamanje za brojne znanstvene, kulturne i zabavne događaje u Rijeci.

YouTube

YouTube omogućava live emitiranje videa za sve potvrđene (verificirane) kanale koji se ponašaju sukladno pravilima (ne objavljuju zaštićeni sadržaj, neprikladan sadržaj, itd.) Ovo je odlično rješenje pošto se livestreamovi mogu pratiti ne samo na računalima, mobitelima i tabletima, već i na pametnim televizorima kroz YouTube aplikaciju.

YouTube live video može gledati svatko. Registrirani korisnici mogu objavljivati komentare u stvarnom vremenu te odgovarati na ankete.

Snimka livestreama se kasnije može automatski objaviti na YouTube kanalu.

Ako želite da u videu sudjeuje više panelista, koristite opciju Hangouts on Air. Nažalost Hangouts on Air je ugašen krajem 2019. i zasada YouTube nije omogućio jednako jednostavnu zamjenu. Za streamanje više panelista istovremeno nužno je koristiti dodatne aplikacije:

Facebook

Facebook ima opciju emitiranja videa za osobne profile, stranice (pages) i grupe. Na taj način možete precizno odrediti tko smije vidjeti vaš video, što je dobro ako želite dati mogućnost gledanja samo korisnicima koji plaćaju vaše usluge. (Više o zatvorenim Facebook grupama ću reći kasnije.)

Facebook live video na javnim stranicama može gledati svatko, a na profilima i grupama samo korisnici koji imaju dozvole za pristup tom sadržaju. Registrirani korisnici mogu objavljivati komentare u stvarnom vremenu.

Snimka livestreama se kasnije može automatski objaviti na Facebook profilu, stranici ili u grupi.

Ako želite da u videu sudjeuje više panelista, najlakše je to učiniti putem Zoom aplikacije koju sam ranije spomenula.

Instagram

Instagram live video ima mogućnosti koje su dosta ograničene u odnosu na druge platforme, ali ako vam je većina publike tamo, to je dobra opcija da ih animirate.

U livestream je moguće pozvati maksimalno po jednog drugog sugovornika (guest) istovremeno, a kada jednog sugovornika isključite, možete dodati drugog. Ovo je zgodna opcija za odgovaranje na pitanja publike. Korisnici koji gledaju prijenos mogu objavljivati komentare u stvarnom vremenu.

U trenutku kad sam ja testirala ovu uslugu, nisu se mogle spremiti snimke i mislim da to i dalje nije moguće. Pregledavanje storyja koji je snimljen kao live video moguće je tijekom 24 sata nakon emitiranja.

Twitch

Twitch je platforma primarno namijenjena ljubiteljima igara, glazbe i vizualne umjetnosti, no mogu je koristiti svi. Za prijenos videa sa računala je potrebno koristiti dodatnu aplikaciju koja je povezana sa Twitch računom, kao što je OBS. Za prijenos s mobitela koristi se Twitch aplikacija.

Snimke livestreama se mogu automatski spremati u arhivu snimaka.

Rješenja za više platformi

Nedostatak gornjih rješenja je što se vaš video prijenos prikazuje samo na jednoj platformi, što je u redu ako gradite samo jedan kanal društvenih mreža, no ako ih gradite više onda je poželjno istovremeno streamati na npr. YouTube i Facebook. Za to je potrebno koristiti zasebnu aplikaciju, a neke sam već spomenula.

  • OBS (Windows, MacOS, Linux) – Besplatan alat pomoću kojeg možete dijeliti ekran ili prijenos s videokamere na više platformi istovremeno.
  • Streamlabs OBS (Windows) – Ušminkana verzija OBS-a, besplatno.
  • Zoom (Windows, MacOS, Linux, Android, iOS) – Webinare (vidi niže) je moguće emitirati istovremeno na Facebooku i YouTubeu za $55 USD mjesečno.

Webinari

Webinari ili online seminari se razlikuju od običnog livestreama tako što su zaključani za registrirane korisnike, umjesto da budu javni. Ako želite da što veća publika gleda vaše izlaganje koristit ćete livestream tehnologije, a ako želite da vas gleda probrana grupa (vaši kupci ili polaznici tečaja) onda trebate kreirati webinar.

Sudionici webinara mogu postavljati pitanja kroz tekstualne poruke i pisati komentare, a u nekim opcijama moguće je i video i audio javljanje. Snimke webinara uglavnom ne ostaju dugo online, ali ih možete preuzeti i postaviti na vlastitu stranicu za pregledavanje ili download, ili uploadati na YouTube kao tajni video kojem mogu pristupiti samo gledatelji koji imaju njegov link.

Ovo su neka rješenja za webinare:

  • Crowdcast – 50 sudionika u mjesečnoj pretplati od $29 USD, dodatni sudionici se naplaćuju po $0.15 USD.
  • Zoom – 100 sudionika u mjesečnoj pretplati od $55 USD.
  • Demio – 50 sudionika u mjesečnoj pretplati od $49 USD.
  • WebinarGeek – 25 sudionika u mjesečnoj pretplati od €12 EUR, 100 sudionika u mjesečnoj pretplati od €39 EUR.
  • Zoho Meeting – 25 sudionika u mjesečnoj pretplati od €19 EUR, 50 sudionika u mjesečnoj pretplati od €29 EUR, 100 sudionika u mjesečnoj pretplati od €39 EUR.
  • GoToWebinar – 100 sudionika u mjesečnoj pretplati od €109 EUR.
  • Facebook – Ako svi vaši korisnici koristite Facebook, možete objavljivati live video u zaključanoj grupi. Ovo je besplatna opcija, iako ima svoja ograničenja.

Plaćanjem godišnje pretplate cijene postaju nešto povoljnije i isplative ako webinare namjeravate održavati redovito.

Prezentacija usluga i proizvoda na internetu

Ako ste već u direktnom kontaktu sa svojim redovitim klijentima i samo trebate osposobiti online funkcionalnosti za nastavak pružanja usluga putem interneta, web promocija vam nije priroritet.

Ako želite doseći nove potencijalne kupce, onda osim u infrastrukturu za pružanje usluga trebate uložiti i u infrastrukturu za promoviranje tih istih usluga. Neke platforme koje sam spominjala mogu poslužiti za oboje i vjerojatno već koristite barem društvene mreže. Postoji još mnogo toga što biste mogli napraviti da biste si povećali šanse za prodaju.

Lagala bih kad bih rekla da se web stranica ne može napraviti preko noći, jer sam ih ja tako napravila nekoliko… Moj prijatelj i kolega Goran Čandrlić uspijevao je podići web stranice online u pola sata. No mi znamo što radimo i imamo sistem. Za nekoga tko tek počinje ovo je puno zahtjevniji zadatak.

Najzahtjevniji dio od svega je pisanje i prikupljanje sadržaja, pa krenimo od toga.

Priprema tekstualnog, slikovnog i multimedijalnog sadržaja za web

Besmisleno je imati web stranicu bez sadržaja ili ispunjenu sadržajem loše kvalitete koji daje pogrešan, loš dojam o vašem poslovanju. Web stranica koja ne uspijeva potaknuti zanimanje klijenta i pružiti im potrebne informacije jednako je loša kao i nepostojeća web stranica.

Najvažnija stvar koju morate imati na umu tijekom pisanja sadržaja za svoju web stranicu je pružanje jasnih informacija svojim klijentima. Pamtljivi slogani kao iz reklame nisu nužni. Ono što jest nužno je odgovoriti na pitanja klijenata.

Najlakši način pisanja sadržaja za web stranicu, radilo se tu o prodaji ili tekstovima za blog, je doslovno navesti sva pitanja koja bi klijenti mogli imati o vama ili o vašim uslugama te krenuti odgovarati na jedno po jedno. Ako ne znate kakva bi pitanja vaši potencijalni klijenti mogli imati, pitajte postojeće klijente. Ako redovito putem emaila ili društvenih mreža dobivate upite, iskoristite i njih. Ako još nemate klijente niti već postavljena pitanja na koja se možete osloniti, zatražite pomoć od prijatelja koji spadaju u vašu ciljanu publiku (a da pritom nisu profesionalci iz vaše branše).

Stranica na hrvatskom, engleskom ili višejezična? Ovo je vaša odluka, samo vodite računa da više jezika znači više posla svaki put kada dodajete novi sadržaj. Oni koji su u mogućnosti i žele poslovati međunarodno svakako je dobro imati stranicu na hrvatskom i barem jednom stranom jeziku.

Web stranice malih tvrtki koje prodaju usluge obično sadržavaju:

  • Početna stranica – uvod i izdvojeni sadržaji
  • O nama – povijest tvrtke, osnovne informacije o zaposlenicima, biografija vlasnika/ce
  • Usluge – opcije, detalji, cijene, formular ili gumb za naručivanje ili ugovaranje sastanka
  • Reference – uključujući portfolio ako se usluge mogu vizualno prikazati
  • Studije slučaja – kako ste pomogli svojim klijentima
  • Kontakt – email, telefon, adresa, Skype, društvene mreže (ovisno na koji način komunicirate)
  • Blog/Članci (opcionalno)
  • Pravila privatnosti – obavezno je imati ih, iako ih nitko ne čita

Web stranice malih tvrtki koje prodaju proizvode obično sadržavaju:

  • Početna stranica – uvod, proizvodi na akciji, kategorije proizvoda
  • O nama – povijest tvrtke, osnovne informacije o zaposlenicima, biografija vlasnika/ce ako se radi o domaćoj proizvodnji ili ručnom radu
  • Proizvodi – kategorije proizvoda, detalji proizvoda, cijene, gumb za naručivanje ili dodavanje u košaricu
  • Kontakt – email, telefon, adresa, Skype, društvene mreže (ovisno na koji način komunicirate)
  • Blog/Članci (opcionalno)
  • Pravila privatnosti – obavezno je imati ih, iako ih nitko ne čita
  • Pravila korištenja stranice, uvjeti dostave, uvjeti povrata itd.

Ako koristite rješenje za web shop, tada ćete i na stranice košarice, plaćanja, potvrde plaćanja, profila korisnika također morati dodati nužne informacije.

Ako ne želite ili ne možete sami pisati sadržaj, možete zaposliti nekoga da vam ga napiše prema vašim potrebama i naputcima. Freelance.hr je stranica koja okuplja nezavisne profesionalnce iz Hrvatske gdje možete pretraživati profile po djelatnostima te postaviti oglas za svoj projekt. Ako ste ozbiljna tvrtka koja želi pouzdane i iskusne suradnike, slobodno mi se javite za preporuke kolega koji se time bave.

Za one koji žele pomoć pri pisanju sadržaja kroz individualno savjetovanje i radionice pa da nakon toga nastave raditi samostalno, moja prijateljica i suradnica Višnja Željeznjak nudi upravo to.

Ako ikako možete, naručite profesionalne fotografije vašeg tima i(li) proizvoda. Kvalitetne fotografije su jedan od najbitnijih alata online prodaje. Raspitajte se među kolegama i prijateljima, sigurno netko poznaje dobre fotografe u vašem susjedstvu.

Web stranica

Svaka web stranica treba hosting server i domenu. Ako usporedimo web stranicu s kućom, hosting je zemljište na kojoj je kuća izgrađena, a domena je adresa kuće koja omogućava ljudima da je pronađu. Hosting i domena plaćaju se godišnje (ili mjesečno), što znači da ako ne platite svoj hosting račun ili obnovu domene, izgubit ćete ih. Da se ovo ne bi dogodilo, preporučam da postavite automatsko plaćanje domene i hostinga kreditnom ili debitnom karticom.

Za kupovinu .com, .eu ili .com.hr domena možete koristiti domaće servise Avalon ili Plus, ili strane servise NameCheap ili GoDaddy. Besplatnu .hr domenu s nazivom Vaše tvrtke, obrta ili udruge možete registrirati putem servisa Domene.hr.

Sustav za upravljanje sadržajem web stranice (CMS, content management system) je web aplikacija koja je smještena na vašem hosting serveru, ili u slučaju tzv. SaaS (Software as a Service) rješenja na serveru tvrtke koja vam prodaje tu aplikaciju. U našoj metafori kuće, CMS je njena konstrukcija – temelji, zidovi, krov, vrata i prozori. Pokućstvo, boja na zidovima, podne obloge, zavjese i osobne stvari predstavljaju sadržaj web stranice.

Većina današnjih CMS-ova je izuzetno jednostavna za korištenje i ima sučelje nalik Wordu, a neke imaju i mogućnost drag-n-drop razmještanja elemenata po stranici.

Paketi SaaS rješenja koja uključuju hosting i sustav za upravljanje sadržajem su:

  • WordPress.com – besplatan paket i plaćeni paketi od $8 USD mjesečno naviše
  • Squarespace – samo plaćeni paketi, od $12 USD mjesečno naviše
  • Wix – besplatan paket i plaćeni paketi od $8.50 USD mjesečno naviše
  • Weebly – besplatan paket i plaćeni paketi od $5 USD mjesečno naviše

Ova rješenja su najjednostavnija za početi koristiti, posebno za poduzetnike bez tehničkog znanja, no u usporedbi s vlastitim hostingom i open source CMS-ovima na godišnjoj razini mogu biti dvostruko do višestruko skuplji. Ako želite web stranicu na vlastitom hostingu, ovo su neke hrvatske hosting tvrtke:

Većina hostinga danas ima tzv. one click instalaciju najpopularnijih CMS-ova pa se ne morate ručno zezati s prijenosom podataka na server, kreiranjem baze i ostalim zahvatima koji bi vam možda zakomplicirali život ako se time inače ne bavite.

Trenutno najpopularniji open source CMS-ovi su:

  • WordPress – najviše stranica koristi upravo njega, uključujući i mene i većinu mojih klijenata. Ima i najveću bazu besplatnih i plaćenih tema (dizajna) i plugina (dodatnih funkcionalnosti) koje je vrlo lako instalirati. Prilagođeno za početnike.
  • Joomla! – malo zahtjevnija i bolja za iskusnije korisnike
  • Drupal – isto kao Joomla!

Ako želite da vam netko drugi izradi web stranicu, Hrvatska obiluje web stručnjacima. Možete ih naći na sljedeće načine:

  • Freelance.hr je stranica koja okuplja nezavisne profesionalnce iz Hrvatske gdje možete pretraživati profile po djelatnostima te postaviti oglas za svoj projekt.
  • Web Designers Hrvatska je Facebook grupa koja uglavnom služi web profesionalcima za razmjenjivanje iskustava i dijeljenje korisnih informacija, ali možete u grupi i ponuditi posao.
  • Uvijek možete u internet pretraživač upisati “izrada web stranice” i naći ćete gomilu stranica agencija i freelancera.
  • Postoje i međunarodne platforme za suradnju kao što su TopTal i UpWork.
  • Pitajte kolege i prijatelje tko je njima izradio web stranicu i koliko su bili zadovoljni suradnjom.

Dizajn web stranice

Bazičnu web stranicu sa postojećim (besplatnim ili plaćenim) temama može se relativno brzo napraviti, no nedostatak toga je da takva web stranica izgleda kao i svaka druga i možda ne ulijeva povjerenje. Nedostaje joj osobnih detalja koja bi ju učinila jedinstvenom, baš vašom.

Neke je teme lako prilagoditi sa vlastitim logotipom i bojama, ali morate imati spremne grafike za to. Dizajn logotipa i vizualnog identiteta je tema za cijele knjige pa ne mogu dugo o tome, evo vrlo članka s osnovnim definicijama: Koja je razlika između logotipa, vizualnog identiteta i brenda?

Ako želite sami dizajnirati svoj logotip sa minimalno truda, postoje besplatni logo generatori kao što su Shopify Harchful, LogoMakr i Canva. Rezultati su prilično generički, no bolje išta nego ništa? Ako znate crtati i dobro se snalazite s bojama, besplatni alat za izradu vektorskih logotipa je Inkscape. Malo je zahtjevniji za korištenje, ali postoje besplatni tutoriali koji vam mogu pomoći da ga naučite koristiti.

Odabrati prave boje izazov je za mnoge ljude, ali postoje alati koji i to olakšavaju. ColourLovers nudi bazu gotovih kombinacija boja. Adobe Color također ima opciju Explore za pretragu gotovih kombinacija boja, i Create s kojom možete izraditi vlastitu paletu.

Osim logotipa i palete boja za web stranicu, trebat će vam i grafike za društvene mreže. Možete ih izraditi uz pomoć već spomenutog besplatnog alata Canva.

Detaljne informacije o stvaranju brenda vlastite male tvrtke možete pronaći u mojoj knjizi The Human Centered Brand. Moja besplatna radna bilježnica “Stvori svoj jedinstveni brend” također vam može u tome pomoći.

Ako imate budžet za dizajn logotipa i web stranice, možete pronaći brojne profesionalne na isti način kako sam gore opisala. Oni koji žele nešto neuobičajeno sa izraženim stilom, mogu se obratiti meni—unikatni logotipi i web stranice za pružatelje usluga moja su specijalnost.

Web trgovina

Web shop je posebna kategorija web stranice sa dodatnim zahtjevima. Omogućuje vam da posjetitelji obavljaju kupnju čak i dok vi niste za računalom, a softver vodi računa o zalihama, plaćanjima itd.

Ovdje također postoje rješenja koja je lako primijeniti i rješenja za koja je potrebno tehničko znanje. Također je za neka rješenja potrebno koristiti tzv. payment gateway za kreditne kartice, što web dućanima s malim prometom može biti preskupo. Rješenja koja se najčešće koriste u Hrvatskoj su:

Ako ne želite koristiti ove servise jer nemate dovoljan promet da vam se to isplati, preostaje vam plaćanje virmanom/netbankingom, pouzećem ili PayPalom.

Za registraciju PayPal računa trebate imati Visa karticu vezanu za vaš poslovni bankovni račun. Nakon registracije trebat ćete proći provjeru valjanosti kartice, no sve skupa je gotovo unutar nekoliko dana i možete početi primati uplate. PayPal ima ugrađenu mogućnost kreiranja gumba za plaćanje koje možete ugraditi u web stranicu jednostavnim kopiranjem koda, ili možete link za plaćanje poslati emailom ili privatnom porukom. Vodite računa o tome da PayPal zadržava proviziju 4–5% od ukupnog iznosa uplate (provizija varira ovisno o visini iznosa) tako da to trebate ukalkulirati svoje poslovne troškove. Kod svakog preuzimanja sredstava s PayPal-a na bankovni račun naplaćuje se naknada od 35 KN.

Ako želite nešto kompleksnije od toga jer imate veći broj proizvoda ili želite mogućnost kupona za popust, košarice itd., onda vam treba neki vid web trgovine koji ćete povezati s PayPalom.

Od gore spomenutih sve-u-jedan rješenja, Squarespace, Wix i Weebly imaju mogućnost ugrađivanja online plaćanja i košarice u skupljim paketima, no ne nude svi oni kune kao valutu plaćanja i ne znam jesu li njihova rješenja prilagođena za hrvatske tvrtke. (Ako ste istraživali i imate tu informaciju, molim da mi javite. Hvala!)

Neka od rješenja namijenjenih upravo web trgovini:

  • Shopify – Najpopularnije za one koji ne žele brinuti o vlastitoj stranici, već sve-u-jedan servis koji je lako pokrenuti i održavati. Cijene počinju od $29 USD mjesečno. Ako želite jeftiniju opciju, Shopify Lite se može koristiti kao plugin za Facebook ili bilo koju web stranicu za samo $9 USD mjesečno.
  • BigCommerce – Slično Shopifyju, ovo je sve-u-jedan servis čija cijena počinje od $30 USD mjesečno.
  • PrestaShop – Besplatno (open source) rješenje koje instalirate na vlastiti server. Moguće ga je nadograditi s plaćenim dodacima i temama.
  • WooCommerce – Besplatan (open source) WordPress plugin, što znači da ga instalirate na vlastitu WordPress web stranicu. Moguće ga je nadograditi s brojnim plaćenim dodacima i temama.
  • Gumroad – Jednostavno i povoljno rješenje za one koji prodaju manji broj proizvoda međunarodnim kupcima. (Ja ga koristim.) Funkcionira kao posrednik i automatski obračunava PDV za zemlje Europske Unije te zadržava proviziju (8.5% + $0.30 po transakciji za besplatni račun, 3.5% + $0.30 po transakciji za premium račun koji se plaća $10 USD mjesečno). Gumroad vam šalje novac za proizvode kupljene prethodni tjedan putem PayPala. Može se koristiti kao webshop na Gumroad stranici ili se mogu postaviti gumbi za plaćanje i košarica na vašu vlastitu web stranicu.

Društvene mreže

O ovome neću puno pisati jer vjerujem da svi imaju iskustva s barem jednom društvenom mrežom, no ako niste već prisutni na društvenim mrežama i ne znate odakle početi, ovo je brzi pregled:

  • Facebook ima brojne mogućnosti i veliki broj korisnika. Povoljan je za prodaju krajnjim korisnicima (B2C – business to consumer) pa se mnoge male tvrtke na njemu promoviraju (restorani, kafići, saloni ljepote, medicinske usluge itd.) Ima mogućnost plaćenih objava i video oglasa.
  • LinkedIn je namijenjen profesionalnom umrežavanju i kao takav bolji je alat za one koji posluju s drugim tvrtkama (B2B – business to business). Ima mogućnost plaćenih objava.
  • Instagram služi za dijeljenje slika i videa pa je posebno zanimljiv onima koji stvaraju atraktivne vizualne sadržaje – umjetnost, rukotvorine, dizajnersku odjeću, itd. Ima mogućnost plaćenih objava i storyja.
  • YouTube je mreža za dijeljenje videa. Odlično mjesto za promoviranje glazbe i drugih izvedbenih umjetnosti te za edukaciju. Ako se želite baviti online savjetovanjem, podukama, psihoterapijom ili coachingom, YouTube je super mjesto za promociju. Ima mogućnost plaćenih video oglasa.
  • Twitter je… teško objasniti. Ako ga trenutno ne koristite, nemojte ni započinjati jer ćete se teško na njemu snaći. A i trenutno 90% ljudi piše o koronavirusu. Ima mogućnost plaćenih objava.

Postoje i brojne druge popularne društvene mreže koje ne koristim pa o njima ne znam ništa, ali zato zna Netokracija – za više informacija pročitajte njihove članke o društvenim mrežama.

Bitno je odabrati one društvene mreže na kojima je najveći broj vaših potencijalnih kupaca. Za to trebate znati ponešto o njihovim preferencama i navikama, a u tome vam može pomoći moj besplatni vodič Authentic Promotion Guidebook.

Za prisutnost na svim društvenim mrežama, a posebno onim pretežno vizualnim, trebat će vam neke osnovne grafike (profilna slika, naslovna (cover) slika) te kvalitetne fotografije. Idealno je da to budu vaše autorske fotografije. Ako nemate nikakve fotografije, možete se poslužiti onim besplatnima sa stranica kao što su Pixabay i Unsplash, ili brojnim plaćenim servisima.

Optimizacija za tražilice

Optimizacija za tražilice ili SEO (search engine optimization) je prilagođavanje sadržaja i strukture stranice te pribavljanje linkova sa drugih stranica na vašu stranicu u svrhu što boljeg plasiranja u rezultatima tražilica za ciljane pojmove. Što ste više na listi rezultata, to će vaša web stranica imati više posjetitelja, a to dovodi do većeg broja upita i veće prodaje.

Ovo je također struka za sebe i stalno se pojavljuju novosti, no osnove možete pohvatati i sami. Evo nekih članaka i resursa gdje možete naučiti osnove SEO-a:

Google AdWords oglašavanje

Ako imate jako dobru i informativnu web stranicu na kojoj prodajete proizvode i usluge koje ljudi žele kupiti, ali imate i puno konkurencije, plaćeni AdWords oglasi su način da se pojavite na vrhu rezultata za traženi pojam.

Neke hosting tvrtke daju vaučere za Google AdWords pa ovo može biti prilika da se poigrate s time. Ipak ako ne znate o tome baš ništa, vjerojatno ćete potrošiti nešto novca uludo dok ne uspijete pogoditi način da za što manje troška dobijete što bolje rezultate. Ako ste u kompetitivnoj industriji, to je bolje prepustiti stručnjacima koji znaju što rade.

Da vam budem iskrena ja o AdWordsima ne znam gotovo ništa, pa evo linka na članak o Google AdWordsu za početnike gdje možete saznati nešto više. U Google Digitalnoj garaži dostupan je i besplatan početnički tečaj Promovirajte tvrtku putem online oglašavanja.

Upravljanje zajednicama

Rad sa grupama podrazumijeva neki način istovremene komunikacije sa svim njenim članovima. To može uključivati grupne poruke, konferencijske videopozive i dijeljenje resursa.

Ako je bitno da svi sudjeluju u grupnim razgovorima i imaju mogućnost javljanja putem zvuka i videa, onda je potrebno koristiti rješenja za konferencijske pozive. (Rješenje birate s obzirom na broj korisnika, budžet i druge potrebe.) Ako vi kao edukator prezentirate većem broju korisnika, ali nije potrebno da se oni javljaju uživo, onda su alati za emitiranje (livestream, webinar) dobra opcija.

Facebook grupe

Najčešće korištena opcija su Facebook grupe pošto je grupu vrlo jednostavno i besplatno kreirati. Grupe mogu biti otvorene, zatvorene ili tajne. Imaju mogućnosti:

  • Pisanje objava (postova) i komentiranje
  • Objavljivanje slika, videa i linkova
  • Emitiranje live videa
  • Upload dokumenata
  • Tagiranje postova tematskim hashtagovima
  • Pretraživanje (search) po ključnoj riječi

Facebook grupe su vrlo kaotične, neorganizirane i pune distrakcija sa svih strana pa ih neki ljudi ne vole. No nema alata koji se može mjeriti s Facebookom po brzini i jednostavnosti pokretanja grupe.

Slack

Iako je primarno namijenjen za komunikaciju unutar tima tvtke, Slack se može koristiti i u druge namjene. Često ga koriste organizatori konferencija i drugih događanja.

Njegove mogućnosti uključuju:

  • Pisanje postova i komentiranje
  • Upload dokumenata
  • Više tematskih kanala unutar jednog računa
  • Privatne poruke
  • Audio i video pozivi (do 12 sudionika)
  • Pretraživanje (search) po ključnoj riječi
  • Integracija s drugim alatima (Gmail, Google Drive, Skype, Hangouts, Outlook, Zoom, Trello, Asana, itd.)

Kanali pomažu da se komunikacija organizira po temama, ali moguće je unutar besplatnog računa pretraživati maksimalno najnovijih 10.000 poruka u arhivi. U kombinaciji s drugim alatima za videopozive i dijeljenje dokumenata, ovo može postati moćan alat za grupe.

MightyNetworks

MightyNetworks je integrirano rješenje za zajednice koje objedinjuje tečajeve, forume i privatne poruke. Osnovna varijanta je besplatna, dok su u plaćenim računima (od $28–$98 USD mjesečno naviše) dostupne dodatne opcije.

Mogućnosti uključuju:

  • Web stranica sa osnovnim informacijama (tzv. landing page) (besplatno)
  • Otvoreno, zatvoreno ili plaćeno članstvo (besplatno)
  • Mobilna aplikacija (besplatno)
  • Pisanje objava (postova) i komentiranje (besplatno)
  • Pisanje članaka (besplatno)
  • Tečajevi
  • Integracije s drugim alatima
  • Naplaćivanje članstva

WordPress

Možda ne želite ovisiti o tuđim platformama i radije biste imali vlastitu zajednicu nad kojom imate potpunu kontrolu i koja ima one mogućnosti koje su vama najbitnije. Ako već imate web stranicu, zašto ne sve imati na jednom mjestu?

Svaka se WordPress stranica može pretvoriti u online zajednicu korištenjem plug-ina za članstvo. Ovo su neki od najpopularnijih plugina:

  • BuddyPress – besplatno rješenje za vlastitu zajednicu sa forumima, porukama, zidom itd.
  • s2Member – dostupna je besplatna verzija plugina za članstvo sa brojnim dodatnim opcijama u plaćenom pluginu ($89 USD jednokratno plaćanje)
  • WooCommerce Memberships – naplaćivanje članstva i zaključani sadržaj, $199 USD godišnje
  • MemberPress – naplaćivanje članstva i zaključani sadržaj, $249 USD godišnje
  • Restrict Content Pro – naplaćivanje članstva i zaključani sadržaj, $99 USD godišnje
  • Restrict Content – ograničena besplatna verzija prethodnog plugina
  • LearnDash – online tečajevi sa lekcijama, testovima, forumima itd., $199 USD godišnje

Svaki od njih ima različite mogućnosti, pa istražite koje su vama potrebne i što vam se uklapa u budžet. Godišnja licenca uključuje sve najnovije verzije plugina. Nakon što licenca istekne plugin će i dalje raditi, ali vam neće biti dostupna ažuriranja i tehnička podrška.

Vlastita društvena mreža

Ako vam ne treba web stranica već nešto sličnije društvenoj mreži, postoje otvorena (open source) rješenja uz pomoć kojih možete na vlastiti server postaviti društvenu mrežu po vašoj mjeri. Za ovo je potrebno malo više tehničkog znanja. Ovo su neka od postojećih rješenja:

Podučavanje putem interneta

Podučavati možete koristeći već spomenute alate za konfenrencijsko komuniciranje i virtualne zajednice, no postoje i alati posvećeni dijeljenju edukativnih materijala.

Servisi sa pretplatom:

  • Thinkific – do 3 tečaja besplatno, više opcija u plaćenim paketima od $49 USD mjesečno naviše
  • CourseCraft – U besplatnom paketu servis uzima 9% provizije i podržava do 100 polaznika. Plaćeni paketi s više polaznika i manjim provizijama od $29 USD mjesečno.
  • Teachable – od $29 USD mjesečno naviše
  • Podia – od $39 USD mjesečno naviše

Open source rješenja koja možete instalirati na vlastitom serveru:

Organizacija poslovanja i cloud alati

Uvesti novi vid organizacije u vašu tvrtku je uvijek izazovno, ali jednom kad to napravite nećete se željeti vratiti na staro. Vjerujte mi. Isplati se uložiti trud u savladavanje ovih tehnologija jer ćete dugoročno uštediti i vrijeme i novac.

Dijeljenje dokumenata

Još uvijek šaljete dokumente emailom? Prestanite. Dijeljenje dokumenata putem servisa za kolaborativno uređivanje omogućuje da svi unose izmjene u njega u realnom vremenu, bez praćenja kod koga je najnovija vezija.

Ovi alati omogućuju izradu, dijeljenje i ažuriranje različitih tipova dokumenata.

  • Google Disk – Kreiranje tekstova, proračunskih tablica, prezentacija, anketa i crteža. Besplatno.
  • Dropbox Paper – Besplatno.
  • Office365Cloud verzija Microsoft Officea sa alatima Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Publisher itd. Plaća se €10 EUR mjesečno ili €99 EUR godišnje.
  • Notion – Objedinjeno rješenje za dijeljenje dokumenata i praćenje projekata. Besplatan račun ili plaćeni računi od $4 USD mjesečno.

Rezervacija termina sastanaka

Umjesto da se kroz email ili telefonske pozive dogovarate kada je tko dostupan za sastanak, možete kreirati vlastiti kalendar za rezervacije gdje klijenti mogu odabrati termin koji im odgovara:

  • Calendly – Besplatan paket ima jedan tip sastanka, za više opcija plaćeni paketi od 8 USD mjesečno naviše. Zbog koronavirusa uključuje Zoom i druge video alate u besplatnom paketu do kraja lipnja.
  • Bookafy – Besplatni paket ima osnovne funkcije i neograničeni broj tipova sastanaka. Plaćeni paket od $9 USD mjesečno naviše ima dodatne funkcije. (Ovaj alat ja koristim.)
  • YouCanBookMe – Besplatan paket s osnovnim funkcijama, plaćeni paket $10 USD mjesečno s više opcija. Zbog koronavirusa uključuje Zoom integraciju u besplatnom paketu.

Ove alate možete koristiti na njihovim web stranicama, ili ih ugraditi na vlastitu web stranicu kopiranjem embed koda.

Ako trebate pronaći koji termin odgovara grupi ljudi, postoje alati i za to:

Praćenje projekata

Ako su projekti na kojima radite kompleksni i sadrže više faza tijekom kojih morate s klijentima komunicirati i dijeliti materijale, preporučam da to prestanete raditi putem emaila jer ćete biti puno efikasniji, a vaš će sandučić biti manje zatrpan.

Alati za praćenje projekata imaju opcije postavljanja zadataka, checklista i rokova, dijeljenja datoteka, komentiranja, kalendara, itd. Moguće ih je integrirati s drugim alatima (Google Drive, Dropbox, Gmail, itd.)

  • Trello – Besplatan osnovni paket sa ograničenim funkcijama, plaćeni paketi od $45 USD godišnje. Nema ograničenja na broj ljudi koji sudjeluju u projektu. (Ovaj alat ja koristim.)
  • Asana – U besplatnom osnovnom paketu maksimalno do 15 članova tima. Plaćeni paketi od €10.99 EUR mjesečno po korisniku.
  • Notion – Objedinjeno rješenje za praćenje projekata i dijeljenje dokumenata. Besplatan račun s ograničenim mogućnostima ili plaćeni računi od $4 USD mjesečno.
  • Teamwork – Do 2 projekta i do 5 korisnika besplatno. Plaćeni paketi s više mogućnosti $9 USD mjesečno po korisniku.
  • Basecamp – Do 3 projekta i do 20 korisnika besplatno. Plaćeni paket s više mogućnosti $99 USD mjesečno.

Digitalno potpisivanje ugovora

Ugovor ne morate slati poštom ili ga skenirati – postoje brojni alati za digitalno potpisivanje PDF dokumenata i taj je dokument važeći u Europskoj Uniji, SAD-u, Kanadi, i brojnim drugim državama. (Napomena: nisam odvjetnica, prije korištenja se savjetujte s nekime tko jest.)

  • HelloSign – Besplatan račun za do 3 potpisa mjesečno, plaćeni paketi od $13 USD mjesečno.
  • DocuSign – Besplatan račun s osnovnim mogućnostima (regularnog ispod cjenika), plaćeni paketi od $10 USD mjesečno po korisniku.
  • Eversign – Besplatan račun za do 5 dokumenata mjesečno, plaćeni paketi od $10 USD mjesečno.
  • Adobe Sign je uključen u Adobe Creative Cloud pretplatu. Ako već koristite druge Adobe aplikacije, ovo je najbolja opcija.

Digitalno izdavanje računa

Račun za transakcijsko plaćanje zasada možete izraditi i u Wordu, do 1. siječnja 2021. kada postaje obavezan ispis QR koda za mobilno plaćanje na računima. Ako ste već sada obveznici fiskalizacije (plaćanje gotovinom ili karticama), tada morate koristiti neko od softverskih rješenja.

  • Solo – U besplatnom paketu do 3 računa mjesečno i ograničene opcije. Plaćeni paket s neograničenim brojem računa i dodatnim opcijama 49 KN mjesečno. (Ja ga koristim.)
  • E-računi – Kompletno rješenje za knjigovodstvo. U besplatnom paketu omogućeno fakturiranje i slanje računa te dodatne ograničene opcije. Plaćeni računi s brojnim drugim opcijama od 149 kn mjesečno.
  • MaliURed – 50 KN mjesečno.
  • Inv24 – Besplatan paket s organičenim opcijama. Plaćeni paket od 37 KN mjesečno.
  • Wave – Besplatno izdavanje računa na engleskom jeziku. Zasada nema opcije QR koda.

Napomene

  • Ovaj ću tekst vjerojatno još nadopunjavati. Ako želite preporučiti alat ili platformu kojom ste izuzetno zadovoljni, pošaljite mi mail. Također ako znate za neki kvalitetan i ažurirani resurs – članak, knjigu, tečaj – koji pruža detaljne informacije o nekoj od ovih tema, slobodno mi i to pošaljite (poželjno na hrvatskom jeziku, no može i na engleskom). Ne mogu obećati da ću sve prijedloge dodati na listu, već samo ako mi se neki posebno svidi, prema mojoj posve subjektivnoj procjeni.
  • Ako ste uključeni u mrežni marketing i ne slažete se s mojom izjavom da je to predatorski poslovni model u kojem velika većina sudionika gubi novac, molim vas nemojte mi pisati mailove i komentare. Nećete me uvjeriti u suprotno. Ja postupam prema svojoj savijesti i želim širiti informacije koje su dokazano i provjereno korisne i istinite.
  • Razmislite poznajete li nekoga tko ima dovoljno znanja da vam pomogne u savladavanju novih tehnologija, a možda trenutno ne radi jer ne smije biti na poslu? Ponudite im novac za njihovu pomoć jer su to izuzetno vrijedne vještine, posebno sada kada mnogima trebaju. Ja se moram prvenstveno pobrinuti za svoje klijente i prijatelje. Ako pak želite postati moji klijenti i digitalizirati svoj uslužni posao, slobodno mi se javite.
Nela
Nela Dunato

Autorica: Nela Dunato

Brend dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima intelektualnih usluga da privuku klijente iz snova.

Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...