Kako razviti osobni brend
Osobni brend može pomoći svakom kreativcu, freelanceru i zaposleniku da unaprijedi svoju karijeru. Osobni brend je više od dijeljenja selfija na Instagramu i ne znači nužno pretvaranje da si nešto što nisi. U ovom članku pojasnit ću što su i čemu služe brendovi, te koji sve elementi čine dobar osobni brend.
Ovaj tekst je sažetak radionice koju sam održala na Career Boosteru u Rijeci u ožujku 2017.
U svojoj sam karijeri imala veliku sreću da nikada nisam trebala tražiti posao – drugi ljudi su tražili mene, jer sam imala dobar osobni brend. U to vrijeme nisam ni znala da to radim, to sam tek kasnije shvatila kada sam počela ozbiljno promišljati o brendingu i ulozi koju percepcija drugih ljudi ima u našem poslu.
Nije dovoljno samo razviti osobni brend – bitno je napraviti nešto vrijedno jer inače nikoga neće biti briga za ono što radimo. Čak i ako ti nije namjera pokrenuti vlastitu tvrtku, osobni projekti na kojima radiš u svoje slobodno vrijeme mogu ti pomoći u tome da nađeš dobar posao u kvalitetnoj tvrtki.
Foto: Petra Perić
Branding – što je to i čemu služi?
Brend je skup dojmova koje javnost ima o tvrtki ili proizvodu. Brend ne ovisi samo o subjektu, već se uvelike oslanja na percepciju publike. Pozitivni, kao i negativni utisci dio su brenda tvrtke. (Nije bitno samo koliko tvrtka ulaže u reklamu, već i kakvi su komentari i ocjene korisnika na društvenim mrežama.)
Svi mi imamo brend, čak i ako toga nismo svjesni.
Brendovi olakšavaju ljudima da kategoriziraju i pamte tvrtke, proizvode i osobe. Ljudi imaju ograničeni kapacitet za prijateljstva i veze – samo do 200. Koliko nas ima više od 200 Facebook prijatelja ili LinkedIn veza? Većina tih ljudi zapravo nema pojma tko smo mi, niti mi zapravo poznajemo njih.
Brendiranje je proces filtriranja informacija koje dijelimo o sebi, kako bi nas drugi ljudi lakše shvatili i upamtili čime se bavimo.
Razlikujemo dvije osnovne vrste brendova: korporativni i osobni brend.
Korporativni brend
Korporativni brend odnosi se na tvrtke i proizvode. “Lice” korporativnog brenda je logotip.
Korporativni brendovi imaju personu, a zaposlenici tvrtke nastupaju u ime te persone kada komuniciraju s klijentima, korisnicima i poslovnim partnerima.
Osobni brend
Osobni brend imaju sve fizičke osobe koje se prezentiraju u javnosti, posebno u poslovnom okruženju ili u industriji zabave.
Primjeri osoba s jakim osobnim brendom: Oprah Winfrey, Stephen King i Zoran Šprajc
Ljudi s jakim osobnim brendom donose veću korist tvrtkama za koje rade jer imaju platformu. Njihovu platformu čini vjerna publika, koju te osobe vode sa sobom gdje god idu.
Oprah svoju platformu dijeli s drugim ljudima i mnoge je autore lansirala prema vrhu bestseller lista. Izdavačke kuće znaju da je izdavanje knjige Stephena Kinga pametna poslovna odluka, jer ima milijune ljubitelja koji će kupiti sve što napiše. TV kuća RTL je sa ugovorom Zorana Šprajca sebi osigurala njegovu publiku, tako da im je on izravno pomogao u povećanju gledanosti.
Razvijanje osobnog brenda je ulog u budućnost – kad ljudi obraćaju pozornost na nas, lakše je lansirati nove tvrtke, proizvode i usluge.
Osobni brend sastoji se od više komponenti, a svaku od njih pobliže ću opisati u nastavku.
Oblik piramide predstavlja redoslijed kojim trebamo definirati elemente brenda, jer je dobar brend onaj koji je izgrađen na zdravim temeljima.
Temeljne vrijednosti
Na temelju osobnih vrijednosti povezujemo se s drugim ljudima.
Poznavanje naših vrijednosti izuzetno je bitno za odabir radnog mjesta. Neke tvrtke javno objavljuju za koje vrijednosti se zalažu na svojim stranicama i u oglasima za posao, kako bi potencijalni zaposlenici shvatili uklapaju li se u njihovu korporativnu kulturu. Na razgovoru za posao upitaj poslodavca koje su vrijednosti njihove tvrtke. Ako nemaju jasno određene vrijednosti, to je razlog za zabrinutost.
Ako ti se nudi posao za veću plaću, prije nego prijeđeš u drugu tvrtku raspitaj se kakva je atmosfera i kultura na radnom mjestu.
Temeljne vrijednosti su vrlo općeniti koncepti kao što su: čast, davanje, sloboda, rast, iskrenost, ljubav, kreativnost, nezavisnost, sigurnost, itd.
Jedinstvena dodana vrijednost
Jedinstvena dodana vrijednost (unique value proposition) je kombinacija znanja, vještina i kvaliteta uz pomoć kojih donosimo (najčešće financijsku) korist drugim ljudima. Pomoću svoje jedinstvene dodane vrijednosti razlikujemo se od ostalih ljudi koji pružaju iste usluge kao mi i na taj način se možemo istaknuti u odnosu na konkurenciju.
Kako se životi ljudi mijenjaju nakon suradnje s tobom? Ovo pitanje može ti pomoći otkriti koja je tvoja prednost u odnosu na ostale ljude iz tvoje branše.
Kada uspijemo jedinstvenu dodanu vrijednost sažeti u jednu rečenicu, to postaje naš tagline ili naš “elevator pitch”.
Glas brenda
Glas brenda definiraju kvalitete tvog verbalnog izražavanja u govoru i pismu. Za osobu će glas brenda biti jednak ili vrlo blizak uobičajenom načinu govora i pisanja, no u poslovnom ambijentu često postajemo malo formalniji i malo manje slobodno u svom izražavanju, iako to nije uvijek obavezno.
Kvalitete glasa brenda mogu biti: formalan ili konverzacijski, jednostavan ili kompleksan, odvažan ili blag, intelektualan ili emocionalan, ozbiljan ili duhovit itd.
Idealni kontakti
Tvoji idealni kontakti čine profil ljudi s kojima želiš ostvariti profesionalni kontakt – klijenti, kupci, poslodavci, investitori itd.
Idealne kontakte opisujemo vrlo detaljno, definirajući njihove demografske i osobne osobine kao što su dob, rod, obiteljska situacija, stupanj obrazovanja, interesi, hobiji, itd.
Da bi ostvarili kontakt s tim ljudima, potrebno je pronaći mjesta (u fizičkom svijetu i online) gdje se te osobe kreću i redovito se tamo pojavljivati, kako bi povećali šanse da nam se putevi sretnu. Pravo mjesto za stvaranje naše platforme biramo prema svojim talentima i prema tome gdje se kreće i kakav sadržaj konzumira naša ciljana publika.
Moj besplatni vodič Authentic Promotion Guidebook pomoći će ti da identificiraš koje medije trebaš početi koristiti da ostvariš kontakt s njima.
Vizualni identitet
Vizualni identitet je tvoj stil vizualne prezentacije na različitim medijima. Obuhvaća elemente kao što su paleta boja, tipografija, fotografije i ilustracije, stil odijevanja itd.
Vizualni elementi su izuzetno bitni, jer ljudi najviše informacija iz okoline upijaju uz pomoć osjetila vida.
Preporučam koristiti jednu brend boju, pošto ona doprinosi osjećaju poznatosti među našom publikom. Nju možeš upotrijebiti u životopisu, email potpisu, na prezentacijama, blogu i društvenim mrežama, profilnoj fotografiji…
U odabiru brend boje može nam poslužiti tradicionalna simbolika boja
Profilna fotografija za društvene mreže može biti snimljena mobitelom, ali mora biti snimljena s dobrim svjetlom (najbolje je danje svjetlo) da ne bude žućkasta i zrnata. Poželjno je biti lijepo odjeven(a) i pročešljan(a). Kao cover fotografiju možemo koristiti nešto vezano za ono po čemu želite biti poznati (primjer našeg rada, fotografija alata ili ureda itd.), ili nešto što nas humanizira (npr. kućni ljubimac, fotografija na vrhu planine itd.).
Modni stil je također dio vizualne prezentacije i to ne samo za žene! Muškarci također primjećuju detalje (pogotovo oni u kreativnim branšama), ali ne podcjenjujte podsvjesni učinak.
Što misliš, koja je moja brend boja?
Najvažnije od svega jest da osobni brend nije muljanje i pretvaranje. Upravo suprotno, osobni brend naglašava naše najbolje kvalitete, kao i naše posebnosti i neuobičajene osobine. Nerealno je očekivati da ćemo se svima svidjeti – no ako smo iskreni sami prema sebi i prema drugima, uvijek ćemo se naći okruženi ljudima koji nas najviše cijene upravo takve kakvi jesmo.


Autorica: Nela Dunato
Brand dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima intelektualnih usluga da se istaknu u masi i privuku klijente iz snova.
Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...