Najčešće početničke pogreške u dizajnu i kako ih ispraviti

Dizajn nije samo za dizajnere. Svatko se u nekom trenutku koristi dizajnom — bilo da se radi o izradi prezentacije za predavanje ili prodajni sastanak, tiskanju postera “izgubljeni pas” ili izradi grafike za društvene mreže. Dobar dizajn poboljšava razumijevanje i pamćenje informacija, kao i percepciju kupaca o vašem brendu.

Dizajn za mene nije “samo posao”, tako da obraćam pažnju na sve promotivne materijale s kojima se svakodnevno susrećem: cjenike, reklamne panoe, letke, posjetnice, objave na društvenim mrežama, itd. U nastavku su neke od najčešćih pogrešaka u dizajnu početnika koje stalno primjećujem.

Isplati se uložiti nekoliko minuta da ispravite ove greške! Napredak se odmah primijeti.

Najčešće početničke pogreške u dizajnu i kako ih ispraviti

1. Loša vizualna hijerarhija

Vizualnu hijerarhiju koristimo kako bismo skrenuli pozornost na najvažnije informacije i usmjerili čitatelje da saznaju više. Hijerarhiju naglašavamo veličinom, stilom i bojom teksta (ili bojom površine na kojoj se tekst nalazi).

Na materijalima s lošom vizualnom hijerarhijom:

  1. Sve informacije su iste veličine i boje, ili
  2. Ističu se informacije koje nisu najvažnije.

Lijevi primjer je prilično jasan: sve informacije izgledaju isto, a ništa se ne ističe.

Desni primjer je malo kompleksniji: postoji vizualna hijerarhija, ali je pogrešna. Ime psa je naglašeno, iako to nije najvažniji podatak na plakatu. Najvažnija informacija je “Izgubljen pas”, jer upravo to privlači pažnju i objašnjava o čemu se radi na plakatu.

Kako to popraviti

Koja informacija bi privukla pozornost osobe kojoj je ovaj dizajn namijenjen? Za događaj, to može biti naslov događaja ili imena izvođača koji će nastupiti. Neka ove informacije budu velike, pisane debelim slovima u kontrastnoj boji. (Više o kontrastu u točki 7.)

Koja je druga najvažnija informacija nakon što je osoba izrazila interes? Za događaj to može biti datum i mjesto održavanja. Neka ove informacije budu nešto manje od naslova, ali veće od ostatka teksta.

Ovisno o tome koliko razina informacija postoji na vašem dizajnu, koristite manje naslove, sve dok ne dosegnete najnižu razinu informacija – tijelo teksta. Ove informacije trebaju biti jasne i čitljive, ali neutralne boje i srednje debljine.

2. Tekst preblizu ruba

Negativan prostor je prazan prostor koji okružuje tekst ili sliku. Da bi čitanje bilo lakše, oko informacija bi trebalo biti što više praznog prostora. Zgusnuti tekst preblizu ruba formata izgleda nepregledno i neuredno.

Kako to popraviti

Na većem listu papira (A4 ili A5), margine duž rubova papira trebaju biti barem 15 mm, a idealno 20 mm. Na manjim formatima (poput posjetnice), neka budu najmanje 7 mm, idealno 10 mm. Na digitalnim medijima idealan razmak od ruba ovisi o veličini grafike, preporučam oko 8–10% od ukupne širine ili visine grafike sa svake strane. Može i više od toga, ako ima dovoljno prostora za sve elemente.

Ako koristite oblike poput pravokutnika, krugova ili poligona kao pozadinu teksta, ostavite prostora između rubova oblika i teksta.

Dodajte više praznog prostora nego što mislite da treba.

Prazan prostor čini dizajn elegantnim. Natrpani dizajn izgleda jeftino i amaterski.

3. Nejasno grupiranje informacija

Ovu grešku često vidim na cjenicima. Ponekad artikli nisu okomito usklađeni s odgovarajućim količinama i cijenama, ili je razmak između artikala premalen pa je teško odrediti koja cijena se odnosi na koji artikal.

Drugi primjer koji viđam je kada je nekoliko usluga, proizvoda ili značajki predstavljeno na način da nije jasno koja slika pripada kojem dijelu teksta.

Kako to popraviti

Za tablične informacije koristite alate u dizajnerskim aplikacijama koji pomažu pri vizualnom usklađivanju informacija, poput tablica ili tabulatora. Dodajte više razmaka između redaka ili stupaca.

Možete upotrijebiti obrube, okvire ili linije za odvajanje grupa, ali samo ako ne postoji jednostavniji način. Previše obruba ili okvira može izgledati prenatrpano.

4. Neuredno poravnavanje teksta

Kod složenijih projekata s mnogo teksta, ponekad ljudi mijenjaju poravnanje teksta od jednog odjeljka do drugog.  Na primjer, jedan odlomak je poravnat ulijevo, drugi je centriran, a treći je ponovno poravnat ulijevo. Ili je tekst na web stranici poravnat ulijevo, dok su svi naslovi i podnaslovi centrirani. Ovakav dizajn u cjelini izgleda nedosljedno i neuredno.

Ovo nije najbolji način za korištenje poravnanja teksta iz dva razloga:

  1. Varijacije u poravnanju teksta mogu otežati skeniranje i čitanje teksta (vidi točku 5). Čitatelji bi mogli preskočiti neke odjeljke jer sljedeći redak nije bio tamo gdje su ga očekivali.
  2. Izgleda loše. Čak i osobe koje nisu dizajneri primjećuju da nešto nije u redu (iako možda nisu sigurni što je to).

Kako to popraviti

Evo nekoliko osnovnih pravila dobrog poravnanja teksta:

  • Neka poravnanje bude dosljedno u cijelom odjeljku.
  • Dulji odlomci neka budu poravnati ulijevo ili obostrano.*
  • Centrirano poravnanje koristite samo za vrlo kratke natpise ili gumbe.
  • Izbjegavajte poravnanje udesno jer se teško čita. Ovaj stil poravnanja namijenjen je jezicima koji se čitaju sdesna nalijevo.

* Obostrano poravnanje na web stranicama nije uobičajeno niti poželjno, jer u je web preglednicima takav tekst pun šupljina. U tisku i PDF datotekama se uz obostrano poravnanje koristi rastavljanje riječi (hipenacija) kako bi se optimizirala gustoća teksta u retku, bez prevelikih šupljina među riječima.

5. Previše centriranog teksta

Ponekad ljudi gore navedeni savjet shvaćaju predoslovno i odluče sav tekst na web stranici ili letku poravnati centralno. Volimo centrirani tekst jer dizajn izgleda simetrično. Ipak, nije preporučljivo centrirati dugačke dijelove teksta jer centrirani tekst otežava čitanje.

Kod ulijevo poravnatog teksta početak retka je uvijek na istom mjestu pa je čitanje brzo i jednostavno. S centriranim tekstom, početak retka se stalno pomiče, pa je očima potrebno više vremena da pronađu prvu riječ i nastave čitati. Iako to kašnjenje može potrajati samo djelić sekunde, ako je u pitanju dulji tekst, ovo ima veliki utjecaj.

Kako to popraviti

Koristite centrirano poravnanje samo za glavne naslove i vrlo kratke informacije (posteri, posjetnice, prezentacije, grafike za društvene mreže, itd.). Nemojte koristiti centrirano poravnanje teksta za dulje odlomke (3 retka ili više).

6. Velika tiskana slova posvuda

Tijelom teksta nazivaju se dulji dijelovi teksta kao što su odlomci, natuknice i tablični podaci. Ukratko, sve osim naslova i podnaslova. (Rečenica koju trenutno čitate je tijelo teksta.)

Svrha tijela teksta je pružiti informacije na jasan i čitljiv način. Izbjegavajte bilo kakvo oblikovanje boje, veličine i stila teksta koje bi narušilo jasnoću i čitljivost.

Iako to možda ne zvuči intuitivno, VELIKA TISKANA SLOVA nisu nužno lakša za čitanje. Dapače, mala tiskana slova se je lakše raspoznati jer imaju više jedinstvenih značajki, zato su prometni znakovi većinom pisani malim tiskanim slovima.

Kako to popraviti

Koristite mala tiskana slova u odlomcima, popisima, citatima i bilo kojem tekstu koji je dulji od jednog retka (najviše dva).

Umjereno koristite velika tiskana slova kako biste istaknuli ili razlikovali manje dijelove teksta (naslovi, podnaslovi, gumbi, itd.).

Postoje fontovi koji nemaju mala tiskana slova (Trajan Pro je jedan od najpoznatijih). Ovi fontovi nisu namijenjeni za dulje odlomke – umjesto njih upotrijebite drugi font. Postoje tisuće besplatnih fontova između kojih možete birati, nema potrebe da koristite neprikladan font.

7. Loš kontrast boja

Čak i profesionalni dizajneri rade ovu grešku, na mnogim web stranicama viđam svjetlo sivi tekst koji je gotovo nemoguće čitati.

Loš kontrast boja utječe na jasnoću i čitljivost informacija. Nemaju svi ljudi jednako dobar vid, ili ekran s izvrsnim kontrastom.

Kako to popraviti

Odaberite boje teksta i ikona tako da budu su mnogo tamnije ili mnogo svjetlije od pozadine. Testirajte dizajn na različitim uređajima da vidite postoji li odstupanje u kontrastu boja koji otežava čitanje teksta. Isprintajte dizajn na uredskom printeru prije nego ga pošaljete u tisak. (Boje u tisku uvijek ispadnu mnogo tamnije nego što izgledaju na ekranu.)

Koristite alate kao što je Contrast Checker kako biste bili sigurni da je kombinacija boja u skladu sa smjernicama za pristupačnost web sadržaja.

8. Nečitki fontovi

Problem s toliko različitih fontova koje imamo na raspolaganju je što je u toj šumi teško pronaći one koji su prikladni za profesionalnu upotrebu. Fontovi koji izgledaju kao rukopisni znaju biti problematični, a najčešće se koriste u umjetnostima i wellness djelatnostima (kozmetika, psihoterapija, coaching, itd.)

“Umjetnički” fontovi zahtijevaju određenu minimalnu veličinu da bi bili čitljivi, što ih čini prikladnim samo za velike naslove.

Kako to popraviti

Zamolite nekog drugog da pročita tekst i javi je li bilo izazovno razaznati neke riječi. (Ja često svoje rukom pisane logotipe dajem drugima na provjeru, kako bih bila sigurna da svi razumiju što piše.)

Ako je drugima teško čitati tekst, font nije dobar. Pronađite neki jednostavniji!

9. Kičasti efekti

Kada dizajneri početnici otkriju efekte u grafičkim programima (sjene, gradirane boje, obrubi na slovima), koriste ih u svakoj prilici. No znanje kako koristiti neki grafički program ne čini dobrog dizajnera. Dobri dizajneri imaju dobar ukus, a to se vježba godinama.

Primijetit ćete da nagrađivani radovi i profesionalnih dizajnera rijetko koriste posebne efekte na tekstu. Kičasti efekti na tekstu najočitiji su znak amaterskog dizajna. Nemojte se oslanjati na njih kako bi vaš dizajn bio vizualno zanimljiv. Upotrijebite druge alate koji su vam na raspolaganju: boje, fotografije, ilustracije, ikone itd.

Kako to popraviti

Suzdržite se od korištenja bilo kakvih efekata i razmišljajte kreativnije! Ako apsolutno morate koristiti efekte, koristite ih vrlo štedljivo i suptilno.

10. Previše različitih fontova

Više of 2 različite font obitelji u jednom dokumentu dovodi do vizualnog kaosa. (Font obitelj je skup fontova istog naziva, npr: Arial Regular, Arial Bold, Arial Italic, Arial Bold Italic, Arial Black…)

Postoje iznimke, ali samo iskusni dizajneri to mogu izvesti na način da izgleda elegantno i profesionalno. Obratite pažnju na stručne publikacije (novine, časopisi, katalozi) vrhunskih brendova i primijetit ćete da su sve one dosljedne u korištenju fontova.

Kako to popraviti

Koristite najviše jednu ili dvije obitelji fontova u svim grafikama koje stvarate za isti brend (npr. svoju tvrtku ili udrugu).

Mijenjajte debljinu fonta za odlomke, naslove, citate, itd. i stvorit ćete zanimljiv i dinamičan dizajn i sa samo jednom obitelji fontova.

11. Previše različitih boja

Digitalna boja ne košta ništa i tako je lako zamiješati nove nijanse pa se ponekad stvari otmu kontroli.

Boje ne služe samo za privlačenje pozornosti, već i za organiziranje informacija u vizualnu hijerarhiju (vidi točku 1). Ako koristite previše boja, možda ćete stvoriti zbrku.

Plakat za predstavu ili festival namijenjen mlađoj publici može biti šaren. Kulturno-umjetnička događanja također smiju biti malo življa. No ako su vaša publika profesionalni klijenti, šarenilo nije preporučljivo.

Kako to popraviti

Odaberite skladnu paletu boja za svoj vizualni identitet prije nego započnete s dizajnom nove grafike. Možete čak odabrati gotovu paletu koristeći stranice ColourLovers, Adobe Color ili Colormind.

  • Odaberite boju kojom ćete naglasiti najvažnije informacije (naslovi, ilustracije ili ikone).
  • Zatim odaberite boju za interaktivne elemente (gumbi, web poveznice, izbornik, itd.)
  • Koristite neutralnu boju kao što je crna, tamnosiva, tamnomodra ili tamnosmeđa za odlomke teksta i natuknice.

Dosljedno koristite svoju paletu boja na svim grafikama koje stvarate za isti brend. Spremanje boje koje često koristite u aplikaciji za dizajn, tako da ne morate svaki put ručno unositi formulu boje.

Ako trebate pomoć pri odabiru jedinstvene palete boja, imam resurs za to. Moj besplatni vodič Stvori svoj jedinstveni brend vodi vas kroz proces definiranja brend strategije, izrade moodboarda i odabira idealnih boja i fontova za vaš brend.

Online radionica Dizaj klinika: Uljepšaj svoje Canva grafike

Dizajn klinika: Uljepšaj svoje Canva grafike

Znaš osnove kako izraditi grafiku u alatu Canva, ali primjećuješ da ti nedostaje znanja kako ih učiniti atraktivnijima? Ova ti interaktivna radionica može pomoći poboljšati svoje vještine dizajna učeći na primjerima, uz taman dovoljno teorije dizajna koja olakšava primjenu tog znanja u samostalnom radu.

Radionica se održava 28.09.2022. u 10 sati putem platforme Zoom.

Više informacija i prijava

 

Nela
Nela Dunato

Autorica: Nela Dunato

Brand dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima intelektualnih usluga da se istaknu u masi i privuku klijente iz snova.

Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...