Koja je razlika između logotipa, vizualnog identiteta i brenda?

Kada govorimo o vizualnoj prezentaciji proizvoda, usluga i tvrtki, često se pojmovi vizualni identitet i brend koriste u istom kontekstu, kao sinonimi. Dodamo li tome još i pojam “logotip” koji laici često zamjenjuju s nekim od ova dva pojma, dobivamo zbrku zbog koje poduzetnici ne znaju što im zapravo treba, od koga se te usluge mogu naručiti i koliki budžet za to trebaju predvidjeti.

U ovome kratkom članku opisat ću razlike između ova tri pojma, kako su međusobno povezani i tko se bavi njihovom izradom.

Logo ili logotip

Logo je grafičko rješenje koje se može sastojati od teksta, znaka ili kombinacije teksta i znaka. Koristi se za predstavljanje tvrtke ili proizvoda u različitim medijima: na web stranicama, društvenim mrežama, promotivnim letcima, plakatima, brošurama, posjetnicama… Logotip svojim oblikom i bojom čini prepoznatljivi element vizualne prezentacije tvrtke. Mnoge poznate tvrtke prepoznajemo na prvi pogled zahvaljujući logotipu (npr. Nike, Mercedes, Pepsi, Apple…).

Logotip - primjeri znaka (simbola)
Primjeri mojih logotipa koji su bazirani na prepoznatljivom znaku

Logotip može biti i tipografski, što znači da ne sadrži simbol već se sastoji isključivo od slova. Takvi logotipi mogu biti sačinjeni od postojećih fontova, ili unikatnih ručno nacrtanih slova (npr. moji logotipi Savarakatini i Komfor). Više o različitim vrstama logotipa napisala sam u članku Tipovi logotipa i kako odabrati najprikladniji za vašu tvrtku.

U većini slučajeva logotip osim osnovne varijante u boji može imati i pod-varijante u različitim kompozicijama i bojama (crna, inverzna, horizontalna kompozicija, vertikalna kompozicija, itd.) Sve ove varijante smatramo jednim logotipom.

Istarsko veleučilište vizualni identitet - Varijante logotipa
Više varijanti boja logotipa za veleučilište

Neke ljude zbunjuje pitanje postoji li razlika između pojmova logo i logotip? U praksi ne postoji. Engleska riječ logotype sadrži pojam type što predstavlja slova, pa u izvorniku logotip označava grafičko rješenje koje sadrži naziv, a znak (eng. logo mark) se koristi za slikovno grafičko rješenje. Zbog nezahvalne deklinacije riječi “logo” (genitiv: loga, dativ: logu, nominativ množine: logoi) često na hrvatskom jeziku koristimo riječ logotip kao njen sinonim, čak i ako pri tome mislimo na znak ili kombinaciju naziva i znaka. Ukratko: ne brinite, nećete pogriješiti koju god riječ da koristite.

Dizajn logotipa je vrlo odgovoran posao, pošto rezultat tog procesa tvrtke koriste godinama ili čak desetljećima, tako da se ovim poslom bave grafički dizajneri koji su za to specijalizirani. Grafički dizajneri, web dizajneri i ilustratori koji nemaju dovoljno iskustva s dizajnom logotipa ponekad stvaraju rješenja koja nisu praktično upotrebljiva. Izuzetno je bitno da logo bude nacrtan i isporučen u vektorskom formatu, jer jedino tako možemo garantirati kvalitetan ispis u velikim dimenzijama.

Ako želite vidjeti proces dizajna logotipa i koliko je truda potrebno za kvalitetno odrađen projekt, u ovom članku sam detaljno opisala kako nastaje logotip i vizualni identitet.

Vizualni identitet

Vizualni identitet je skup definicija vizualne prezentacije tvrtke ili proizvoda u tiskanim i digitalnim medijima. Potrebno je uskladiti izgled svih materijala kako bi oni dosljedno komunicirali iste vrijednosti, poruke i prednosti proizvoda/usluga sa ciljanom publikom. Na taj način osigurava se pozitivan i profesionalan dojam tvrtke ili udruge.

Student Justice Union vizualni identitet - Dizajn memoranduma i posjetnice
Primjena vizualnog identiteta sindikata studenata na memorandum, posjetnicu i bedževe

Vizualni identitet čine različiti elementi:

  • Logotip (sve varijante)
  • Paleta boja
  • Tipografija (odabir pisma, primjena)
  • Ilustracije i ikone
  • Grafička sredstva (teksture, uzorci, dekoracije)
  • Fotografija
  • Primjene vizuala u tisku
  • Primjene vizuala na digitalnim medijima
  • Primjene vizuala na video
  • Primjene vizuala u prostoru
  • Primjene vizuala na vozilima
  • Primjene vizuala na odjeću (radna odijela, uniforme itd.)
  • Dizajn pakiranja proizvoda
  • Dizajn jedinstvenih promotivnih materijala

Knjiga standarda je dokument koji definira elemente vizualnog identiteta kako bi se on dosljedno primjenjivao u svim medijima. Ona se može sastojati od nekoliko stranica, do desetaka ili stotina stranica, ovisno o kompleksnosti vizualnog identiteta. Što je tvrtka veća i što joj je više primjena vizuala potrebno, to je knjiga standarda opsežnija. Ako tvrtka ne koristi neke od navedenih medija, onda se oni mogu izostaviti iz knjige standarda. Budući da sadržaj knjige standarda varira ovisno o potrebama klijenta, također variraju i cijene.

Istarsko veleučilište vizualni identitet - Knjiga standarda
Primjer knjige standarda za vizualni identitet Istarskog veleučilišta

Dizajnom vizualnog identiteta bave se grafički dizajneri koji imaju iskustva ne samo sa dizajnom logotipa, već i dizajnom za medije u kojima će se vizualni identitet primjeniti. Tvrtkama u nekim branšama potrebna su pakiranja proizvoda i reklame za masovno oglašavanje, drugima je potrebno osmisliti dizajn flote radnih vozila i uniformi, trećima je prioritet web stranica i elektronička dokumentacija, četvrtima je najvažnije uređenje interijera i prostorna signalizacija… Prema tome, najbolje je pronaći osobu koja je radila na sličnim projektima i koja ima portfolio koji dokazuje iskustvo i stručnost u tom području.

Trebate logo i vizualni identitet za svoju konzultantsku tvrtku? Kakva sretna slučajnost, to je baš ono čime se bavim!

Pogledajte moje usluge

Brend (en. brand)

Brend je skup dojmova koje javnost ima o tvrtki ili proizvodu. Brend ne ovisi samo o subjektu, već se uvelike oslanja na percepciju publike. Pozitivni, kao i negativni utisci dio su brenda tvrtke.

Međuodnos brenda, logotipa i vizualnog identiteta
Vennov dijagram odnosa brenda, vizualnog identiteta i logotipa. Brend sadrži cjelokupni vizualni identitet, no mnogo je širi od njega.

Brend obuhvaća sve aspekte prezentacije tvrtke na tržištu, uključujući vizualne i ne-vizualne elemente:

  • Naziv tvrtke ili organizacije
  • Temeljne vrijednosti
  • Misija
  • Vizija
  • Slogan
  • Jedinstvena ponuda vrijednosti
  • Vizualni identitet
  • Glas brenda
  • Persona brenda
  • Korisničko iskustvo
  • Pozicioniranje na tržištu
  • Cjenovni razred

Definicije navedenih elemenata i plan njihove implementacije u poslovanju i promociji tvrtke naziva se brend strategija. Brend strategiju stvaraju za to specijalizirani dizajneri ili marketinški stručnjaci u suradnji s vlasnicima tvrtki, a ponekad na takvim projektima radi tim stručnjaka. Neke od ovih elemenata vlasnici tvrtki mogu definirati i sami, ako imaju razvijene vještine samo-promatranja i dobru literaturu.

Onima koji žele pomoć u definiranju brend strategije nudim usluge individualnog savjetovanja ili timske radionice brend strategije za tvrtke i pojedince koji pružaju intelektualne usluge, s posebnim naglaskom na one koji koriste digitalne medije za prodaju i promociju.

Za one koji se žele sami posvetiti izradi brend strategije za svoju tvrtku, napisala sam knjigu “The Human Centered Brand” koja kroz tristotinjak stranica i dodatne radne listove čitatelje provodi kroz moju metodologiju razvijanja brendova za pružatelje usluga.

Kome to sve treba?

Svaka tvrtka ima brend, iako to možda ne zna. Htjeli-nehtjeli, svaki poduzetnik i zaposlenik projcira određenu sliku o tvrtki koju korisnici pamte i šire među svojim poznanicima. Zato je bolje brend definirati svjesno, kako bi javnost dobila pozitivan dojam kakav želimo.

Vizualni identitet potreban je svima koji koriste vizualne medije za prodaju i promociju svojih proizvoda i usluga (što su gotovo svi). Ako tvrtka u početku nema budžet za profesionalan dizajn, poduzetnici mogu barem odabrati osnovnu boju i font kojim će se koristiti u svim komunikacijama s klijentima. (Boja je jedan od najupečatljivijih elemenata vizualnog identiteta.) Za tvrtke koje žele proširiti svoje tržište i ostvariti bolju prepoznatljivost među konkurencijom, vizualni identitet je nezaobilazno ulaganje.

Logotip je obavezan za tvrtke koje se bave prodajom fizičkih proizvoda, jer je logotip jedan od načina na koji se proizvodi razlikuju kada se nalaze na polici s ostalim sličnim proizvodima. Isto vrijedi i za tvrke čiji proizvod je mobilna aplikacija. Za tvrtke koje prodaju usluge logotipi nisu obavezni, ali svakako doprinose upečatljivosti i profesionalnom dojmu promotivnih materijala, kao i dokumentacije koju ove tvrtke obično koriste u poslovanju.

Jedinstven, atraktivan i pamtljiv vizualni identitet

Ako vaša tvrtka treba kompletan vizualni identitet, zajedno možemo stvoriti brand koji će zadiviti vaše klijente.

Više informacija
Nela
Nela Dunato

Autorica: Nela Dunato

Brand dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima intelektualnih usluga da se istaknu u masi i privuku klijente iz snova.

Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...