Brand strategija: ključan korak u izradi web stranice
Kome treba brand strategija? Većina malih poduzetnika nikad nije čula za to. To je nešto što rade “velike tvrtke”. To je nešto čime se bave skupi konzultanti. “Ne treba to nama, mi smo premali.”
Možda će zvučati iznenađujuće da većina klijenata za koje izrađujem brand strategiju spada u tzv. mikro-poduzetnike, samozaposlene stručnjake bez stalnih zaposlenika. Neki od tih klijenata kasnije prerastu u veće tvrtke, ali u trenutku naše suradnje to još nije slučaj.

Par činjenica o brand strategiji:
- Brand strategija je korisna svim poduzetnicima i organizacijama, bez obzira na fazu razvoja.
- Brand strategija ne mora biti komplicirana i moguće ju je izraditi samostalno.
- Brand strategija nije isto što i marketinška strategija, iako među njima ima preklapanja.
- Brand strategiju mogu izraditi stručnjaci iz različitih područja specijalizirani za branding. Najčešće su to dizajneri, marketeri ili copywriteri (osobe koje pišu tekstove za web stranice i druge marketinške materijale).
Zašto je brand strategija potrebna za izradu kvalitetne web stranice?
U intervjuu sa copywritericom Željkom Babić, Darko Mareš joj je postavio pitanje koje greške ljudi rade na svojim web stranicama?
Na to je Željka odgovorila:
“Ono što mi vrlo često vidimo kao problem, to je da dođemo na projekt gdje mi izdvojeno napišemo tekst. I onda shvatite da se tekst suprotstavlja fotografijama ili tonu glasa ili bojama […] dizajn priča jednu priču, tekst priča drugu priču, fotografije pričaju treću priču.”
“Ono što bi bio ispravan proces je imati koordinatora, znači nekoga koji će saslušati cijeli koncept biznisa, saznati – OK, tko su ti ljudi, šta mi prodajemo, kakvi smo mi, kakva je naša publika, kakva je naša konkurencija? I onda zadati jedan brief koji će se preliti u zapravo više briefova, znači brief koji ide prema copywriteru, prema dizajneru, prema fotografu i svim ostalim stručnjacima, oglašivačima, SEO stručnjacima. Ali bitno je da on ide, ajmo reći, u istom smjeru – evo to bi bio nekako onaj najgrublje opisan i ispravan i zapravo najefektivniji način izrade web stranice.”
Željka Babić
Željka je opisala problem kada više kreativnih stručnjaka radi na projektu bez zajedničke vizije. Svatko će na vlastiti način interpretirati kako se tvrtka-klijent treba predstaviti na webu pa rezultat može djelovati nekoherentno.
Željka je također identificirala rješenje problema, a to je strateški dokument koji će svim suradnicima predstaviti jedinstvenu viziju klijenta i web stranice. Kako se taj dokument zove?
Brand strategija
Brand strategija može obuhvaćati različite elemente, jer je potpuno prilagodljiva profilu klijenta. No ovo su neki od najčešćih elemenata:
- Temeljne vrijednosti
- Misija
- Vizija
- Jedinstvena ponuda vrijednosti (UVP)
- Slogan
- Glas branda
- Ciljana publika
- Estetske značajke vizualnog identiteta
Moj besplatni vodič Stvori svoj jedinstveni brand pokriva sva navedena područja i sadrži upute za pripremu sadržaja za ključne web stranice. (Taj isti vodič koristim sa svojim klijentima i polaznicima radionica.) Svatko može samostalno izraditi svoju brand strategiju koristeći ovaj besplatan vodič.

Dokumentacija koja olakšava suradnju
Na kraju se pročišćene informacije iz radnih listova spremaju u zaseban dokument koji je spreman za dijeljenje sa svim suradnicima koji sudjeluju u izradi web stranice. Format dokumenta može biti običan tekst ili prezentacija, najčešće PDF.
Finalna verzija dokumenta postavlja se na servis za dijeljenje datoteka, gdje će biti lako dostupna. Uz pomoć ovog dokumenta:
- Copywriteri će pisati tekstove u skladu s glasom branda, primjerene ciljanoj publici.
- Fotografi će snimati fotografije koje prenose željene vrijednosti i raspoloženje, u skladu s estetskim značajkama.
- Dizajneri će voditi računa da vizualni identitet komunicira temeljne vrijednosti sa ciljanom publikom te da bude usklađen s estetskim značajkama.
- Svi suradnici koji održavaju web sadržaj ili društvene mreže imat će smjernice kojih se trebaju pridržavati, kako bi svi kanali kroz koje tvrtka komunicira s ciljanom publikom prenosili željenu poruku na primjeren način.
Rezultat ovakve jasne dokumentacije je:
- Ušteda vremena.
- Eliminiranje nesporazuma sa suradnicima.
- Učinkovitiji marketing.
- Pozitivan dojam na potencijalne kupce.
Kvalitetno izrađena brand strategija će se isplatiti već na prvom projektu.
Može li se marketing raditi bez brand strategije?
Naravno da se može, mnogi ljudi to rade. No ako se marketing radi bez jasnog plana, vjerojatno slijedi traćenje novaca i vremena na kampanje koje neće dati dobre rezultate.
Koja je razlika između marketinške strategije i brand strategije?
Brand strategija je sveobuhvatna i fokusirana na dugoročne ciljeve. Osim elemenata koje dijeli s marketinškom strategijom, sadrži i elemente branda koji utječu i na druge aspekte poslovanja: svrhu, održivost, korisničko iskustvo, organizacijsku kulturu, reputaciju…
Marketinška strategija je korisna za kratkoročno privlačenje kupaca, ali nedostaju joj neki ključni elementi o kojima treba voditi računa kod izrade web stranice koja će imati dugi radni vijek.
Hoćete li i za 5 godina biti ponosni na svoju web stranicu?
Većina tvrtki nema resursa da bi svake 2 godine izrađivala novu web stranicu. Zato je bitno uzeti u obzir planirani rast tvrtke u narednih 5–6 godina, kako web stranica ne bi prebrzo zastarjela.
Naši prioriteti u ovom trenutku možda neće biti isti kada uđemo u iduću fazu razvoja. Ponekad naše faze razvoja prati redizajn web stranice, no to nije uvijek nužno. Možda je dovoljno malo prilagoditi sadržaj i istaknuti novitete da bi “staroj” web stranici udahnuli novi život.
Brand strategija nas prisiljava da gledamo dugoročno, kako bi odluke vezane za sadržaj, fotografije, dizajn i funkcionalnost web stranice koje donesemo danas imale željeni učinak i u budućnosti.
Savjetovanje iz brand strategije
Što čini vaš rad i vašu tvrtku jedinstvenima? Kako se predstaviti u javnosti? Odakle krenuti i kako stvoriti upečatljiv brand?
Kroz zajednički individualni rad razvijamo jasno definiranu brand strategiju vaše uslužne tvrtke.
