Što ako mi se ne svidi tvoj dizajn?

U više od desetljeća moje karijere kao dizajnerice, nikada me nitko nije izravno upitao ovo pitanje. Ipak, znam da je to pitanje broj 1 na umu kojih klijenata kada odlučimo surađivati. Kako to znam? Zato što mi neki od njih to priznaju na kraju uspješnog projekta:

“Bilo me malo strah jer nisam znao što očekivati, ali ispalo je odlično!”

“Nisam imala pojma kako ćeš moje šture informacije pretvoriti u ovako nešto.”

Shvaćam koliko je strašno naručiti uslugu i nemati pojma kako će to na kraju ispasti. Osjećam se tako svaki put kad uđem u frizerski salon. Što ako frizerka ne shvati što želim? Što ako izađem sa frizurom dječaka i moram je sama popravljati?

Srećom, provela sam godine usavršavajući svoj proces dizajna da bih bila sigurna kako će moji klijenti dobiti upravo ono što im treba, i biti ne samo zadovoljni, već oduševljeni s rezultatima koje im pružim. Evo što sam naučila, i kako osigurati da dobiješ najbolji mogući dizajn.

Što ako mi se ne svidi tvoj dizajn?

Što znači “dobar dizajn”?

Mnogi klijenti misle da je najbitnije da se dizajn svidi njima, no iako je to lijepa nuspojava, to nije najvažnija stvar. Razlog zašto radimo dizajn je da bismo privukli tvoje idealne klijente, i oni su ti koji trebaju shvatiti dizajn.

Ponekad poduzetnici imaju mnogo zajedničkog sa svojim klijentima pa je prirodno da ako se njima nešto svidi, da će se i njihovim korisnicima također svidjeti. U svakom slučaju, bitno je ući u glavu svog idealnog klijenta i stvoriti nešto što će njima biti privlačno i ugodno za korištenje.

Znam koliko je teško prepustiti uzde profesionalcima. Radiš na ovome brendu od prvog dana i nitko na svijetu ne zna o tome koliko i ti. Imaš vrlo vrijedne uvide o svojoj tvrtki.

S druge strane, dizajneri imaju znanje teorije dizajna, psihologije kupaca, tehnologije, kao i hrpu iskustva iz prakse s projektima vrlo sličnima tvojem.

Kombiniranjem njihovih supermoći, poduzetnici i dizajneri mogu stvoriti vizualno privlačan i dugovječan brend s kojim će se klijenti povezati, i koji će se isticati u odnosu na konkurenciju – ali samo ako oboje preuzmu odgovornost nad svojim područjem.

Miješanje u dizajn odluke bazirano na osobnom ukusu je recept za propast i uludo trošenje novca. Ako misliš da sam(a) možeš bolje, čemu uopće plaćati dizajnera?

Svrha dizajna je privući idealne klijente, i oni su ti kojima se dizajn treba svidjeti.

Tweetaj!

To ne znači da nemaš izbor. Ne tvrdim da trebaš prepustiti kontrolu nad svojim brendom prvoj osobi koja naiđe. Tvoja odgovornost je odabrati dizajn profesionalca/ku koji shvaća tebe i tvoj biznis i koji je u stanju stvoriti dizajne koji najbolje odgovaraju tvom brendu.

Jednom kad pronađeš dizajnera/icu kojem možeš vjerovati, bit će lakše prepustiti im neke odgovornosti i dozvoliti im da daju najbolje od sebe.

Evo kako to učiniti.

1. Zaposli dizajnere koji su u stanju napraviti rješenja koja ti se sviđaju

Vratimo se malo na moja horor iskustva s frizerskim salonima. Prvi salon koji sam posjetila u životu preporučila mi je mama. Bila sam tamo par puta, ali nisam se usrećila. Posljednji put završila sam s frizurom 8-godišnjeg dječaka, umjesto bodljikavim “ježićem” punk tinejđerice. Bila sam toliko razočarana da se nikad nisam vratila.

Prošle godine ponovno sam se zaželjela kratke kose i potražila sam preporuke. Jedna od mojih prijateljica preporučila mi je super salon iz kojeg je uvijek izlazila s fora, asimetričnim frizurama i predložila je da odemo zajedno. To je bio prvi put da sam iz salona izašla u potpunosti zadovoljna. Napokon sam pronašla frizerku kojoj mogu vjerovati!

Problem s prvom pričom je što je to bio salon moje mame. Bez uvrede mamama, ali 20 godina razlike je mnogo kad se radi o modi. Moj novi salon preporučila mi je žena mojih godina sa stilom odijevanja dovoljno sličnim mojemu.

Kakve to veze ima s dizajnom?

Dizajn bi trebao biti potpuno objektivni proces rješavanja problema, i trudimo se da bude tako. No biti profesionalan ne znači ostaviti ljudskost pred vratima. Svaki dizajner ima jedinstveni pogled na svijet i svoju dizajn filozofiju prema kojoj živi i djeluje. Dva dizajnera mogu stvoriti drastično različita rješenja za isti problem – oba jednako vrijedna.

Sigurna sam da bi neki drugi dizajner odveo dizajn logotipa za Savarakatini u potpuno drugom smjeru, ali klijentica je odabrala mene pa je završila s logom koji ima rep.

Savarakatini ručno crtani logotip

Najbolji pokazatelj stila dizajnera je njihov portfolio. Ako ti se sviđa što su uradili za druge klijente, svidjet će ti se i ono što naprave za tebe.

Nemoj dati posao nekome samo zato što je simpatična osoba, ako ne znaš mogu li dobro odraditi posao. Prisiljavanje dizajnera da se prilagodi stilu koji im ne leži dobro frustrirat će obje strane.

2. Misli na idealnog klijenta

Glavni zadatak vizualnog identiteta je da privuče pozornost tvojih klijenata i zadobije njihovo povjerenje. Nije bitno što tvoja mama misli, osim ako je ona u tvojoj ciljanoj publici. Nije bitno što tvoji prijatelji misle, osim ako su oni u tvojoj ciljanoj publici.

Neće se svakome svidjeti tvoj logo/web stranica/ naslovnica knjige i to je u redu – dok god se sviđa ljudima kojima je namijenjeno.

Drugi glavni zadatak tvoj vizualnog identiteta je odbiti ljude kojima se tvoj rad ionako ne bi svidio. Ako netko nije dobar klijent za naše proizvode ili usluge, trebamo im to dati do znanja što prije, da ne bi tratili svoje vrijeme i novac. (Na primjer, to upravo radim ovim tekstom.)

Gore prikazani Savarakatini logo nije za bake. Nije ni za djecu. Nije ni za Stepfordske supruge ili vozače kamiona. Namijenjen je jakim ženama poduzetnicama koje cijene čudnovati smisao za humor i žele se više zabavljati u svom poslu.

Ako tvoj brend izaziva polarizaciju, tj. ljudi imaju ili izrazito pozitivnu ili izrazito negativnu reakciju na njega, to je dobar znak. Znači da tvoj brend ima duha.

3. Što više informacija pružiš, to će dizajn biti bolji

Na početku svakog projekta, svojim potencijalnim klijentima pošaljem upitnik u kojem trebaju navesti informacije o svojoj tvrtki, projektu, ciljanoj publici i poslovnim ciljevima. Ti su upitnici prilično dugi – 15 do 20 stranica – i to s razlogom.

Kad isporučim prijedlog dizajna klijentima, obično kažu nešto u stilu:

“To je TO! Točno ono što sam zamislio!”

ili još češće:

“Ne bih se nikad ovoga sjetila, ali baš je to što sam htjela!”

Kao da im čitam misli, no nisam telepat. Čitam njihove odgovore na pitanja i razmišljam o problemu sa više točaka gledišta – mojeg, njihovog i njihovih klijenata.

Nepotpune informacije znače da dizajn neće ispuniti sve ciljeve koje bi trebao. Zato je bitno biti iskren i objasniti što stvarno misliš, a ne što misliš da želiš. Da nije žalosno, bilo bi smiješno koliko puta su mi klijenti rekli da žele “jednostavan i minimalan” dizajn, pa na kraju nisu bili zadovoljni s prijedlogom jer mu je “falilo ukrasa“. Nemoj tražiti minimalizam, ako to nije ono što zaista želiš.

4. Pokaži vizualne primjere

Kad idem na šišanje, isprintam hrpu slika na kojima su frizure koje mi se sviđaju i kažem frizerki da napravi ono što bi bilo najbolje za moju kosu i oblik lica – jer to je njen posao. Bilo bi teško opisati što mi se sviđa riječima.

Klijenti često koriste riječi kao “jednostavno” i “moderno” ne znajući što to zapravo znači u vizualnom smislu. Posao dizajnera je da dešifriraju te pojmove i pretvore ih u simbole, boje i kompozicije.

Ako se slažemo što znači riječ “jednostavno”, bit će sve u redu. Problem nastaje kad ti misliš na jednu stvar, a ja na nešto sasvim drugo. Da bismo spriječili nesporazume, pokaži primjere vizuala koji tebi predstavljaju te kvalitete. To mogu biti web stranice, izresci iz časopisa, Pinterest albumi itd.

Svrha ovih vizualnih primjera nije napraviti dizajn koji izgleda kao oni, već razjasniti u kojem smjeru projekt treba krenuti.

“Jednostavno” ništa ne znači. No ako mi kažeš da ti se sviđaju Apple, Nike i Twitter logotipi, to već nešto znači – u ovom slučaju, logotip jedinstvenog oblika u jednoj boji, koji je prepoznatljiv čak i ako naziv tvrtke nije prisutan.

Smanji rizik od zapošljavanja krivih dizajner(ic)a

Naručivanje usluga dizajna nas plaši jer nikad ne znaš što ćeš dobiti. Evo ukratko svih koraka kako dobiti baš ono što trebaš:

  1. Provjeri portfolio dizajnera i uvjeri se da sadrži radove u stilu onoga što želiš da napravi za tebe.
  2. Usmjeri se na privlačenje idealnih klijenata i dobivanje njihovog povjerenja, umjesto vlastitu potrebu da budeš u pravu.
  3. Pruži detaljne informacije o svojoj tvrtki, projektu, publici i poslovnim ciljevima.
  4. Pokaži vizualne primjere kad opisuješ željene kvalitete svog brenda (npr. “elegantno”, “moderno”, “profesionalno”).

Pošto slijedim ovaj proces, uspijevam dizajnirati logotipe i web stranice s minimalnim brojem revizija, a moji klijenti osjećaju da ih zaista razumijem.

Veliki dio odgovornosti za uspjeh projekta leži u rukama dizajnera, no tvoj je zadatak izabrati pravu osobu za suradnju. Nadam se da će ti ovaj vodič biti od pomoći u odabiru.

Jedinstven, snažan i pamtljiv vizualni identitet

Bilo da ti treba samo logo ili kompletan vizualni identitet, zajedno ćemo stvoriti brend koji prikazuje tvoju tvrtku u najboljem svijetlu.

Saznaj više

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Nela
Nela Dunato

Autorica: Nela Dunato

Brend i web dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima usluga u kreativnim, tehnološkim i wellness branšama da privuku klijente iz snova.

Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...