Koja je razlika između logotipa, vizualnog identiteta i brenda?

Kada govorimo o vizualnoj prezentaciji proizvoda, usluga i tvrtki, često se pojmovi vizualni identitet i brend koriste u istom kontekstu, kao sinonimi. Dodamo li tome još i pojam “logotip” koji laici često zamjenjuju s nekim od ova dva pojma, dobivamo zbrku zbog koje poduzetnici ne znaju što im zapravo treba, od koga se te usluge mogu naručiti i koliki budžet za to trebaju predvidjeti.

U ovome kratkom članku opisat ću razlike između ova tri pojma, kako su međusobno povezani i tko se bavi njihovom izradom.

Logo ili logotip

Logo je grafičko rješenje koje se može sastojati od teksta, znaka ili kombinacije teksta i znaka. Koristi se za predstavljanje tvrtke ili proizvoda u različitim medijima: na web stranicama, društvenim mrežama, promotivnim letcima, plakatima, brošurama, posjetnicama… Logotip svojim oblikom i bojom čini prepoznatljivi element vizualne prezentacije tvrtke. Mnoge poznate tvrtke prepoznajemo na prvi pogled zahvaljujući logotipu (npr. Nike, Mercedes, Pepsi, Apple…).

Logotip - primjeri znaka (simbola)
Primjeri mojih logotipa koji su bazirani na prepoznatljivom znaku

Logotip može biti i tipografski, što znači da ne sadrži simbol već se sastoji isključivo od slova. Takvi logotipi mogu biti sačinjeni od postojećih fontova, ili unikatnih ručno nacrtanih slova (npr. moji logotipi Savarakatini i Komfor).

U većini slučajeva logotip osim osnovne varijante u boji može imati i pod-varijante u različitim kompozicijama i bojama (crna, inverzna, horizontalna kompozicija, vertikalna kompozicija, itd.) Sve ove varijante smatramo jednim logotipom.

Dizajn logotipa je vrlo odgovoran posao, pošto rezultat tog procesa tvrtke koriste godinama ili čak desetljećima, tako da se ovim poslom bave grafički dizajneri koji su za to specijalizirani. Grafički dizajneri, web dizajneri i ilustratori koji nemaju dovoljno iskustva s dizajnom logotipa ponekad stvaraju rješenja koja nisu praktično upotrebljiva.

Vizualni identitet

Vizualni identitet je skup definicija vizualne prezentacije tvrtke ili proizvoda u različitim medijima i opisan je knjigom standarda. Knjiga standarda je dokument koji se može sastojati od nekoliko stranica, do desetaka ili stotina stranica, ovisno o kompleksnosti vizualnog identiteta. Što je tvrtka veća i što joj je više primjena vizuala potrebno, to je knjiga standarda opsežnija.

Dizajn vizualnog identiteta - logo i promotivni materijali

Vizualni identitet čine različiti elementi:

  • Logotip (sve varijante)
  • Paleta boja
  • Tipografija (odabir pisma, primjena)
  • Ilustracije i ikone
  • Grafička sredstva (teksture, uzorci, dekoracije)
  • Fotografija
  • Primjene vizuala u tisku
  • Primjene vizuala na digitalnim medijima
  • Primjene vizuala u prostoru
  • Primjene vizuala na vozilima
  • Primjene vizuala na odjeću (odijela, uniforme itd.)
  • Dizajn pakiranja proizvoda
  • Dizajn jedinstvenih promotivnih materijala

Ako tvrtka ne koristi neke od navedenih medija, onda se oni mogu izostaviti iz knjige standarda. Budući da sadržaj knjige standarda varira ovisno o klijentovim potrebama, također variraju i cijene.

Dizajnom vizualnog identiteta bave se grafički dizajneri koji imaju iskustva ne samo sa dizajnom logotipa, već i u specijaliziranim industrijama u kojima će vizualni identitet biti primjenjivan. Prema tome, najbolje je pronaći osobu koja je radila na sličnim projektima i koja ima portfolio koji to dokazuje.

Brend (en. brand)

Brend je skup dojmova koje javnost ima o tvrtki ili proizvodu. Brend ne ovisi samo o subjektu, već se uvelike oslanja na percepciju publike. Pozitivni, kao i negativni utisci dio su brenda tvrtke.

Međuodnos brenda, logotipa i vizualnog identiteta
Vennov dijagram odnosa brenda, vizualnog identiteta i logotipa. Brend sadrži cjelokupni vizualni identitet, no mnogo je širi od njega.

Brend obuhvaća sve aspekte prezentacije tvrtke na tržištu, uključujući vizualne i ne-vizualne elemente:

  • Temeljne vrijednosti
  • Misija
  • Vizija
  • Jedinstvena ponuda vrijednosti
  • Vizualni identitet
  • Glas brenda
  • Persona brenda
  • Korisničko iskustvo
  • Pozicioniranje na tržištu
  • Cjenovni razred

Definicije navedenih elemenata i plan njihove implementacije u poslovanju i promociji tvrtke naziva se brend strategija. Brend strategiju stvaraju za to specijalizirani dizajneri ili marketinški stručnjaci u suradnji s vlasnicima tvrtki, a ponekad na takvim projektima radi tim stručnjaka. Neke od ovih elemenata vlasnici tvrtki mogu definirati i sami, ako imaju razvijene vještine samo-promatranja i dobru literaturu.

Onima koji žele pomoć u definiranju brend strategije nudim usluge savjetovanja za tvrtke i pojedince koji pružaju usluge, s posebnim naglaskom na one koji koriste digitalne medije za prodaju i promociju.

Kome to sve treba?

Svaka tvrtka ima brend, iako to možda ne zna. Htjeli-nehtjeli, svaki poduzetnik i zaposlenik projcira određenu sliku o tvrtki koju korisnici pamte i šire među svojim poznanicima. Zato je bolje brend definirati svjesno, kako bi javnost dobila pozitivan dojam kakav želimo.

Vizualni identitet potreban je svima koji koriste vizualne medije za prodaju i promociju svojih proizvoda i usluga (što su gotovo svi). Ako tvrtka u početku nema budžet za profesionalan dizajn, poduzetnici mogu barem odabrati osnovnu boju i font kojim će se koristiti u svim komunikacijama s klijentima. (Boja je jedan od najupečatljivijih elemenata vizualnog identiteta.) Za tvrtke koje žele proširiti svoje tržište i ostvariti bolju prepoznatljivost među konkurencijom, vizualni identitet je nezaobilazno ulaganje.

Logotip je obavezan za tvrtke koje se bave prodajom fizičkih proizvoda, jer je logotip jedan od načina na koji se proizvodi razlikuju kada se nalaze na polici s ostalim sličnim proizvodima. Isto vrijedi i za tvrke čiji proizvod je mobilna aplikacija. Za tvrtke koje prodaju usluge logotipi nisu obavezni, ali svakako doprinose upečatljivosti promotivnih materijala, kao i dokumentacije koju ove tvrtke obično koriste u poslovanju.

Jedinstven, snažan i pamtljiv vizualni identitet

Bilo da ti treba samo logo ili kompletan vizualni identitet, zajedno ćemo stvoriti brend koji prikazuje tvoju tvrtku u najboljem svijetlu.

Saznaj više
Nela
Nela Dunato

Autorica: Nela Dunato

Brend i web dizajnerica iz Rijeke. Vodim dizajn studio koji pomaže malim tvrtkama – pružateljima usluga u kreativnim, tehnološkim i wellness branšama da privuku klijente iz snova.

Ovdje pišem članke o dizajnu i kreativnom poduzetništvu. Više o meni...